Jump to content

Bukke jakt med 6,5x55, Winchester CXP2 greit alternativ?


Tordenstav

Recommended Posts

Skal for første gang i år på bukke jakt, har skutt opp og våpenet er en schultz og larsen classic 6,5x55. Da jeg kjøpte denne fulgte det med noe amunisjon, dette var noe Norma Nosler, noe som heter PMC 140 gr, Lapua 10,1g 155 gr.

 

Da jeg var å handlet treningsammunisjon kjøpte jeg og en pakke med winchester X super, CXP2 140 gr. som forhandler mente var fint, flott og billig, den kunne en både ta prøven med å jakte med uten at det kostet all verden. Noen som har erfaring med denne amunisjonen?

 

Ser og at noen av Noslerne er noe ujevne i blyet etter transport eventuelt kamring, vil dette påvirke kulebanen?

Link to comment
Share on other sites

At Noslerne og andre blyspisser kan bli litt ujevne i blyet har så lite å si at det ikke er noe å bry seg om. Innenfor rimelighetens grenser selvsagt.

 

Rådyr er små, og stiller velidig lite krav til kulekonstruksjon. Samtidig er det veldig lite kjøtt i framparten på rådyr, så kjøttskader er heller ikke noe å bry seg om. Derfor er billige og enkle blyspisser helt ok på rådyr, ihvertfall så lenge man bruker normalkalibre som 6,5. Jeg kjenner ikke til win CXP2, men det går helt sikkert greit.

 

U

Link to comment
Share on other sites

Helt grei patron til rådyr og reinsdyr jakta. Men pga kule styrken ville jeg holdt meg til de 2 dyrene. Vil sikkert funke bra på bever og sel også tror jeg, men ingen erfaring på de dyrene. Kula er litt bløt i styrken men den er heller ikke ladet til så stor hastighet så den har jeg brukt og ville helt klart brukt igjen skulle jeg slutte og lade ammoen selv :mrgreen: Så hvis den går bra i børsa di så kjøp mere av den slik at du har i mange år, som du sa selv er den veldig billig :wink:

Link to comment
Share on other sites

Kulen ser ut til å gå bra, de få slengerene er det dårlig avtrekk som er skyld i :oops:

 

Veldig billig, eller ikke, har ikke sjekket så mye men betalte 224 kr for 20 skudd noe som jeg ihvertfall synes var billig. Men har ikke sjekket rundt så mye.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...