Jump to content

Gammel sideligger. Simson Suhl cal 16


jegern79

Recommended Posts

Hei.

Har arvet en eldre Simson Suhl sideligger i cal 16 med vanilg bokslås. Våpenet er pent å se på, og kvaliteten virker veldig gjennomført. Kjempegod balanse i våpenet, men noe tungt i forhold til andre sideliggere i 16.

Spørsmålet mitt er om noen her har erfaring med dette merket. Er det opprinnelig en Merkel, eller er det egentlig en Sauer Suhl?

Er litt usikker, men er så gamle hagler reg pliktige? Denne har aldri vært registrert.

Misteker at dette blir harahagla mi fremover, får en skikkelig godfølelse når jeg holder i våpenet.. :)

Synspunkter ang kvalitet, opphav osv mottas med takk.

Link to comment
Share on other sites

Simson&Co. var en av de største fabrikkene i Suhl før WW2, men siden Simson-familien var jøder ble virksomheten inndratt. Etter krigen ble både Simson og Merkel produsert av Ernst Thalmannwerke, der Simson var merkenavnet på de litt enklere modellene derfra.

Denne litt forenklede fremstillingen belyser viktigheten av å finne produksjonsåret før en kan si noe mer....

 

Under kammerdelen bør du finne en 3 eller 4-sifret tallkode. Denne forteller om hvilken måned i hvilket år hagla ble testskutt første gang...

Link to comment
Share on other sites

Da har du vel en klassisk norsk fuglebørse fra den tida :wink: Mener å ha lest at Simsonhaglene skulle være hakket bedre i kvalitet enn Sauer'ne. Selv har jeg en JP Sauer & sohn s/s i kal 16/70 fra august -39, som jeg arva for mange år siden. Den har vært mye brukt, men er i god stand. Selv om jeg i dag foretrekker o/u, så hender det at jeg tar en tur med den. Nå har jeg brukt Eley alphamax med 32 gram no 4, og det har ramla noen orrer :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...