Jump to content

Jaktammo til 6mm BR Norma


Mullins

Recommended Posts

Jeg har fått meg ei Shilen pipe 1-10 60 cm lang i 6mm BR Norma for Rem 700, og jeg søkte men jeg fant ikek mye om jakt ladninger, og jeg trenger litt tips til hva jeg bør velge av komponenter til den .

 

 

Kuler jeg kunne tenke meg å prøve er Nosler 95 grain P , og Swift Scirocco, tenker også på Oryx kula til den også.

 

hvordan vil tyngre kuler av Varmintypen som Hornady 87 grain oppføre seg,vil de fragmentere eller holder de sammen bra i den kaliberet ?

Link to comment
Share on other sites

95 gr Partition og 100 gr Oryx er glimrende kuler . Med 28-30 gr Norma 203B bør du få 820-840 m/s i løpet ditt. Personlig ville jeg heller gått for 85gr Partition for litt høyere hastighet. Denne brukte jeg selv i 243 og den fungerte glimrende

Link to comment
Share on other sites

http://www.norma.cc/sortimentjakt.asp?K ... ernamn=6XC

 

Så litt på Norma, den kula lades i 6XC, men bcen er på .257, så den burde nok passe, ettersom så er de andre Oryxene en kompromisskule i hvert sitt kalibergruppe , så jeg skal prøve den, har også fått tips om Remington Core Lokt Ultra, og den høres interresant ut .

 

Litt synd at det ikke er noe fabrikk ammo medjakt kule, men det gjør det til en fin hjemmelader patron som er veldig populær for manges forskjellige bruk .

Link to comment
Share on other sites

Savner dog litt info om hva du skal jakte?

 

Hadde selv en 6BR med Shilen 1-10", brukte KUN 87grs Vmax til alt. Jeg fikk ikke stabilisert 95grs kuler av de jeg forsøkte. Du ligger i gråsonen på ca.90grs. Hvertfall gjorde jeg det med min 6BR.

 

Finn deg ei kule mellom 75-87grs og gå for den er mitt råd. Du har mye moro i vente :D

 

Du kan lese om deler av min opplevelse med 6BR på jakt i tråden Bukkejakt Skottland 2008 [LINK]

Link to comment
Share on other sites

Blir rådyr , småvilt og langholdskyting , trening det blir, alt mulig rifle i grunn inenfor sine rammer, så på Hornady ei interresant kule , 85 grain Interbond, jeg får høre med KH Prescion om de kan skaffe meg noen esker av den og andre for å prøve .

 

Trenger vel ikke mye for å få til bra presisjon, men så var det den prøve noe nytt fasen og se hvordan det går med størst mulig vidde på kuler og krutt en prøver .

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...