Jump to content

Hvordan få en dacs til IKKE å grave opp plenen?


Ulven

Recommended Posts

Hei,

Finnes det noen måte å få en dacs til IKKE å grave i plen?

 

Det er et par steder der den skal grave hele tiden.. spesielt når vi ikke ser på, så sniker han seg ut og graver, snuser og graver..

Har tatt han på fersken et par ganger og sagt tydelig i fra at det ikke er lov, men likevel fortsetter han.

 

noen forslag? (utenom å asfaltere hele plenen)

Link to comment
Share on other sites

Dachs heter jo "gravhund" i danmark :lol: (Det blir vel oversatt til hihund på Norsk)

Jeg tror ikke du klarer å få en oppegående Dachs med jaktlinjer til å slutte å grave. Det ligger i genene for en god Dachs å grave i bakken...sorry har ingen gode råd :wink:

Har selv 3 stk gravere :lol:

Link to comment
Share on other sites

Eg har null peiling på hund, men dei dachsane eg har sett har vore litt forskjellige. Den eine trur eg aldri grov noko som helst, men ein annan som eg leika mykje med i barndommen var heilt ekstrem. Da den var på fjellet så grov den opp eit heilt utruleg kanalsystem ved sida av hytta. Det var slik at ein ikkje kunne tru det var muleg. Men det var jo tydeleg at det var ein favorittplass for den hunden. Kanskje det einaste ein kan gjere er å halde den vekk frå yndlingsplassen? Eller berre akseptere det? Det er tydelegvis forskjell frå individ til individ.

Link to comment
Share on other sites

Sliter litt med det samme med petiten min, så det er nok ikke bare et dachsproblem. Hadde en alaska husky i hus som gjorde det samme.

 

Det virker som fristelsen blir for stor hvis det liksom er en brun flekk på plena... Matta med grønt gress bryr han seg ikke med ellers. Men har han først karva opp et hull, så vil han gjerne fortsette der. Til tross for reprimander de få gangene jeg har tatt han på fersk gjerning.

 

Når jeg reparerer hullet så styrer jeg på med brumming og bannskap, nei og fy så bikkja blir helt fælen der den står og ser på, men hjelper det? - Ikke hittil! :lol:

 

Vurderer Zaloflaska med vann, den hater han synet av fra før, så... Men det var dette med å ta han på fersk gjerning da! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Dachs har en imponerende evne til å grave, og å bite i stykker og ødelegge ting. Selv de mest utenkelige gjenstander lever ikke trygt dersom onkelen min sin dachs er i nærheten. Å ødelegge sko er for eksempel en vane den har som er umulig å bli kvitt.

Link to comment
Share on other sites

hehe.. De er raske til å tygge i stykker ting ja.. Her har det gått med diverse leker, puter, klær, sko, osv osv..

2 tygg, og ødelagt er dem.. hehe..

 

Han er rask også.. sniiiiiker seg inn på mini sitt rom, henter f.eks tøffelen hennes, og LØPER som en vind ut i stua og rundt og rundt, og gjemmer seg under stuebordet hvor han akkurat får plass, og vi ikke får tak i han.. hehe..

Sleipe åler.. hehe

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...