Jump to content

spørsmål til dere ang lading


TRG-22sksk

Recommended Posts

Har starta å lade selv og måler hele lengda på patronene etter lading og lengden varierer mellom 70,5mm til 70,8mm. vil dette ha noe å si på presisjonen?

Så lurer jeg også på om hvor nøyaktig man MÅ være på kruttmengden. Har det noen betydning om mengden varierer med 1grs?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

jeg er ikke proff. men tillater meg å svare alikevel.

 

det vil nok kunne variere på presisjonen om krutt ladninga varierer 1 grs. spesielt på lange avstander.

 

mine ladninger går som oftest glimrende å har +/- 0,1 grs variasjon på kruttmengden (dvs 1/5 av det du snakker om)

 

at patronlengda varierer med 0,3mm kan komme av forskjell på tuppene på kulene. hvilke kuler bruker du?

Link to comment
Share on other sites

Så lenge man lader for jakt så er vel ingen av desse variasjonene noe kritisk. Benkskyttere derimot vil vel snu seg i grava av slikt.

 

Man har større presisjonsutslag på avtreksfeil og siktefeil en på om det er 0.3mm eller 0.2 grain avik på ferdig patron. Og om så var....hva praktisk betydning har det med 10-20mm avik på 100m ?

 

Jeg har +/- 0.25mm som mine toleranser og mye av dette er gitt av nøyaktigheten fra kule til kule. Avikene går opp proposjonalt med at prisen på kula er lav. På dyrere kuler så er det endel bedre repetisjon på total målet. Dem er lagd mere presise virker det som.

 

Har også målt ferdigkjøpte patroner og funnet opp til 1.0mm forskjell i lengder i samme pakka.

 

Kruttmål kan variere med +/- 0,1-0,2 grain, så man er ikke sikker på kruttmengden heller såfremt man ikke veier manuelt på en vekt som er innenfor +/- 0,1 grain nøyaktighet.

Link to comment
Share on other sites

0,1g variasjon regner jeg som en veldig jevn ladning i standard kaliber. Du skriver desverre ikke hvilke kaliber du lader for, men kula du har valgt gjør at jeg gjetter 308 eller større og da vil jeg si at laderutinene dine på det ommrådet er veldig gode :wink:

Anngående patronlengden misstenker jeg at ting egentlig er helt fine men at spissene på prosjektilene dine varierer en del.

Mål kulene dine, varierer de med de samme 0.3mm-erene gjetter jeg på at du har helt topp hjemmeladninger.

Er kulene dine like lange må du gå over verktøyet ditt og sjekke justeringer og eventuelt skitt eller urenheter inne i kulesetterdia :!:

 

Lykke til, ved og være nøye og stille slike gode spørsmål viser du at du er i ferd med og bli en god hjemmelader :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...