Jump to content

Forskjell på kulelengde på samme fabrikat


Join

Recommended Posts

Jeg kjøpte en ny eske med Sierra 150 grs HPBT MK og målte kulene for moroskyld. Fant ut at de nye lå på 31,16-31,36mm på ca 30 stk, mens de gamle lå på 30,80-31,01mm på ca 20 stk. Det er 0,51 mm i lengde forskjell på det meste :shock: Litt skummelt mtp makstrykk 0,5 mm mer hold gir vel endel høyere trykk. Vil jeg få jevnere hastigheter ved å måle kulene på forhånd i grupper av f.eks. +- 0,1mm, gå ut ifa en standard, og "variere" COL. Regner med at jeg greit kan gå opp til 78 mm og klare meg med 0,89 mm i friflukt. Maks patronlemgde er 78,89 mm.

 

Hvor nøye er dere med COL når dere presser og lengden på kulene :?: Ser at det for kan bli variasjoner på opp til 0,2 mm i COL når man setter i kula. Jeg har pleid å justere etterhver så jeg bare får ca 0,05 mm forskjell i COL. I værste fall her så snakker vi om 0,7 mm fra gammel til ny kule, og foskjell på kuleisettingen.

Link to comment
Share on other sites

Helt normalt at totallengden varierer, er alltid litt variasjon i "råkanten" rundt hullet.

Hadde du målt til ogivalen med egnet verktøy hadde det nok stemt +-0,02mm, med forbehold at kulene ikke bunner i kulestempelet.

 

Edit:

Ser du var før meg 300Kongen :wink:

Link to comment
Share on other sites

Trykkmessig tror jeg ikke dette betyr noe. Bareflata på kulene er sikkert lik i lengde. Likeså dybden kula stikker ned i hylsa. Min erfaring er at lengdeforskjellen oftest skyldes litt rufsete avslutning der mantelen blir klemt sammen til en hullspiss. Dette skal ikke påvirke trykket.

Link to comment
Share on other sites

Hulspiss kuler har ofte litt uryddigheter i meplat (spissen på kula) som gir deg litt variasjon på totallengden på kulene (ca +-0,10-0,15 mm). Dette har ikke noe å si for trykket og fint lite å si for presisjon ved normalt bruk.

 

Du setter kula i hylsa og måler totallengde i forhold til kammeret ditt ut fra ogiven ("buen") på kula. Dette vil være likt på alle patronene (om ladeutstyret er i orden) tiltross for at du måler ulike totallengder på patronene pga uryddig meplat.

 

Dette gjelder innen for en og samme lot av kuler. Du har mest sannsynlig to ulike lot'er med kuler med litt forskjell på ogiven siden du ser så store variasjoner. Skal man være nøye bør man altså sjekke ny max settlengde for kuler av ulike lot'er.

 

31,16-31,36mm på ca 30 stk, mens de gamle lå på 30,80-31,01mm på ca 20 stk.

 

Variasjonen internt iblant de første 30 og internt iblant de siste 20 er pga mepat. Variasjonen mellom de første 30 (snitt ca 31,25 mm) og de neste 20 (snitt ca 30,90mm) er pga to ulike lot'er

 

Dette er i alle fall min tolkning/forklaring på dine observasjoner.

 

(edit: utdypet litt)

Link to comment
Share on other sites

Vil finne ny max COL når jeg begynner på den nye esken.

 

Ett lite "snippetrix" for å finne max. col.

Ta en skutt hylse (helst ifra din rifle), press den i seizedien, men still dien opp slik at du kun seizer en 2-3 mm av halsen.

(denne hylsen skal seff. være uten krutt og hette)

 

Så tar du en av de kulene du skal bruke, setter den i hylsen, og da så langt ut at du er sikker på at den vil berøre bommene i løpet.

Deretter kamrer du denne patronen i riflen, lukker bolten helt (du vil sikkert merke litt motstand idet du presser kulen dypere inn i halsen på hylsen), og deretter tar du patronen forsiktig ut.

Mål totallengden på denne, og gjenta gjerne denne prosedyren ettpar ganger (du bør trekke kulen litt ut imellom hvert forsøk), slik at du er sikker på at du får den riktige lengden.

Dette vil da være den lengden som setter denne kulen i bommene i ditt kammer.

Så tar du denne patronen, med den kulen du har brukt til denne testen, setter den i kuleisetterdien og presser den til ønsket friflukt/col.

 

Dette vil være settingen på kuleisetterdien for disse kulene til din rifle

 

Du vil muligens måle forskjellig totallengde på patronene, men det er ogiven som er det viktige punktet, og denne vil bli bestemt av kuleisetterdien.

Om du justerer på kuleisetterdien for å få eksakt lik totallengde på dine patroner vil du selv inntrodusere en unøyaktighetsfaktor basert på unøyaktigheter under kuleproduksjon.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...