Jump to content

Dachsen Hera


T3 sniper

Recommended Posts

Endelig er dachsen i hus, det her har jeg gleda meg lenge til :mrgreen: Tenkte jeg skulle lage en tråd som jeg kunne oppdattere litt etterhvert som ting utvikler seg.

Så langt har det ikke skjedd stort annet enn att hun er høyt og lavt hele tiden. håper på og få mange timer i skogen med "dotten"

Legger ut noen bilder av dyret, er kunne bilder der hun nettopp har våknet, er kunn da hun står rolig nok til og bli tatt bilde av :P

 

IMG_8643.jpg

IMG_8644.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hehehe, Senga er arvegods fra en jämthund, tenkte kanskje senga ble litt drøy for'a. Men når man helst skal ligge på ryggen med beina til alle kanter er stor seng en fordel :mrgreen:

 

Men jeg har ett spørtsmål til dere erfarne dachs eiere. Jeg har ei rådyr geit som går rundt husveggene, har snakket med noen som mener jeg bør vente lenge før jeg lar hera lukte litt på sporene, men ingen sier hvor lenge. Kan dere fortelle meg det? :)

Link to comment
Share on other sites

Hehehe, Senga er arvegods fra en jämthund, tenkte kanskje senga ble litt drøy for'a. Men når man helst skal ligge på ryggen med beina til alle kanter er stor seng en fordel :mrgreen:

 

Men jeg har ett spørtsmål til dere erfarne dachs eiere. Jeg har ei rådyr geit som går rundt husveggene, har snakket med noen som mener jeg bør vente lenge før jeg lar hera lukte litt på sporene, men ingen sier hvor lenge. Kan dere fortelle meg det? :)

 

 

Spørsmålet er hva du ønsker å oppnå ? -med å presentere hunden for viltlukt i en alder av 10 uker for så bare og ta henne vekk fra det som luktet godt, hva tror du hunden tenker da?

 

En av de mest sikre metodene jeg vet om for å få en harehund rådyrren er nettopp og gå rykende ferske rådyrspor for så og ta den vekk fra disse med selvfølgelig formaninger om fy og æsj.. osv

 

En strihårsdachs etter drivende linjer har som regel en arv i bagasjen som kalles instinkter, disse får du som regel ikke gjordt så mye med -det du kan få gjordt noe med er belønning av ønsket adferd og straff for uønsket adferd. Når dette har siget inn i tenkeboksen hos dachsen er den forhåpentligvis blitt en jakthund.

 

Som et godt eksempel er min nyeste hund ;Dreveren :evil: han er nå 1 år 0g 6 mnd og har aldri noen gang jaget så mye som 2 meter, jeg har heller ikke gjordt noe for at han skal gjøre det heller (ekstra ordinær båndtvang i januar satte en stopper) her forleden under en tur i jaktterrenget fikk jeg øye på en rev, den hadde ikke Dreveren sett men jeg slapp han på rykende ferske spor. Siden han ikke har jaget før regnet jeg ikke med at han ville holde sporet særlig lenge og ganske riktig han satte i vei med losføring og tok en liten 300 meters los før tapet var et faktum. Han forsøkte å rede ut tapet en halvtimes tid, før jeg satte fløyta i munn og blåste han inn. Han kom dinglende etter 10 minutter og var happy med å finne meg der han hadde startet.

 

Her lot jeg instinktene gjøre jobben, jeg kunne ha mast og prøvd til å få til noe før, men jeg visste at arven fra forfedrene er hovdeegenskapene som gjør en drivende hund.

 

La hunden din være valp og ikke rush frem for din egen del for å se om krabaten jager, den nysgjerrigheten får du tidsnok tilfredstillt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...