Jump to content

Vikt på langholdsvapen?


Gerry Atric

Recommended Posts

Vad är totalvikten på era langholdsvapen? (Inkl. tofot og andre "aggremanger")

 

Hur bär ni vapnet til og fra jakt/skyting? Ryggsäck?

 

Hur långt har ni till jaktstedet?

 

Orsaken til disse spörsmål er en diskussion på ett svenskt jaktforum, der grunden er att svensk jaktlov siger at ett rifle må vaere håndterbart, "handy". Min synspunkt er at grejer jeg att bringe riflet ut til jakt/skyting og hjem så må vikta vare helt egal.

 

Gerry Atric

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Armalite AR30 med Leupold Mark 4 og tofot: 7,1 kg uten ammo. Skal brukes på reinsjakt i høst, kommer vel til å angre - men må skyte inn børsa. (ingen logikk i dette valget, men hvorfor skal det være det da) Vi går en 10-15 km på normale dager. De gamle svartkruttvåpen var vel heller ikke lettvektere - men dengang levde folk av fysisk arbeid og ikke papirflytting. Så lenge du slipper trillebår er vel børsa håndterbar.

8)

Link to comment
Share on other sites

Riktig. Lite logikk i valget, spesiellt hvis du har andre alternativ. Jeg har smertelig erfart at når sekken skal fylles med reinsdyr, og bæres langt, er du glad for hvert eneste GRAM du ikke drasset på av unødvendig vekt. Nå er det ikke lett å "fly seg til rein", men ubevisst kan det være at den vekten du drasser gjør at du ikke går opp på den neste toppen og speider, akkurat der reinen stod...

 

Jeg tipper at den rifla ikke er med om 4 år... :wink:

 

Selv bruker jeg er selvlaget custom lettvekter i 300 WSM ladd til 308 fart. Denne veier 1,9 kg før jeg setter på en liten demper og Zeiss diarangen. Da blir den fremdeles lett, men jeg kan glatt skyte på alle lovlige reinsavstander pluss moms. Til langholdskyting har jeg andre alternativer enn jakt.

 

Men dette var en avsporing fra tråden

Link to comment
Share on other sites

Riktig. Lite logikk i valget, spesiellt hvis du har andre alternativ. Jeg har smertelig erfart at når sekken skal fylles med reinsdyr, og bæres langt, er du glad for hvert eneste GRAM du ikke drasset på av unødvendig vekt. Nå er det ikke lett å "fly seg til rein", men ubevisst kan det være at den vekten du drasser gjør at du ikke går opp på den neste toppen og speider, akkurat der reinen stod...

 

Jeg tipper at den rifla ikke er med om 4 år... :wink:

 

Selv bruker jeg er selvlaget custom lettvekter i 300 WSM ladd til 308 fart. Denne veier 1,9 kg før jeg setter på en liten demper og Zeiss diarangen. Da blir den fremdeles lett, men jeg kan glatt skyte på alle lovlige reinsavstander pluss moms. Til langholdskyting har jeg andre alternativer enn jakt.

 

Men dette var en avsporing fra tråden

 

Utheving av meg

Hvor finner man disse lovene? Prøvde å google litt men fant ikk noe nyttig

Link to comment
Share on other sites

Ok, siden dere ikke kan greie å tolke meningen med det jeg skriver skal jeg ta teskjemetoden; Det er riktig at det ikke finnes maksavstander. Det du vil finne ut den dagen du skadeskyter en rein på drugt hold, og oppsynet registrerer dette på en eller annen måte, er at det finnes slikt likevel...Hva den er vet jeg ikke.

Da er du uten reinsjakt på en stund hvertfall. Hvor lenge vet jeg ikke heller.

 

Det jeg også vet er at jaktrifler er et kompromiss. Hvis ikke vekten betyr noe hadde du hatt med 3 rifler, 17 liter cola, 7 typer ferdigmat osv. i sekken på 238 kilo.

 

JEG tror at hvis 1000 personer drasset på en 7,1 kilos rifle vil føre til færre reinsfellinger enn de 1000 som dro på lettere rifler rent statistisk.

Dette baserer jeg på 13 års erfaring fra reinsjakt. Selv da jeg hadde hest et par år på fjellet hadde jeg ikke i de villeste tanker tenkt å ta med en tung rifle.

 

Men hovedpoenget er at det ikke finnes maksavstander på noe som helst jakt i teorien. Kun i praksis.

 

EDIT; Drugt hold på dyr er diskutert i en annen tråd. Resten av denne(interessanne) diskusjonen kan tas der(hvis ikke dette allerede er ferdigdebattert i den tråden...)

(hvor)Lett utstyr på reinsjakt er et annet tema som kan være egnet for egen tråd

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...