Jump to content

Lokking av råbukk


Odd

Recommended Posts

Har vært ute noen dager i skogen der jeg bor å lokka litt på bukken, egentlig mest for å se om jeg klarer det. De sier jo at man helst ikke skal lokke i sitt eget terreng så mye før bukkejakta siden etter noen ganger begynner bukken å ane at det er noe farlig når jeg bruker buttoloen.(jeg jakter ikke bukk)

 

Men jeg begynner som vanlig med 5 pip med kontaktlyd, etterfulgt av noen min pause, så prøver jeg en 5-7 pip med kontaktlyd til. Jeg har aldri fått noe respons når jeg lokker med kontaktlyd enda, men når jeg prøver med hetslyd, og i tillegg tar en kvist å gnir inntil en stamme slik bukken gjør med hønna, og noen ganger sparker litt i bakken slik bukken ofte gjør, da har jeg fått respons veldig ofte!

Nå er det faktisk slik at jeg benytter annledningen til å lokke litt når jeg er på tur med bikja, så jeg har ikke klart å lokke bukken nærme siden bikja går amok og bjeffer med en gang den ser dyret.

 

Det er ikke noe spesielt mønster jeg følger når jeg lokker, bare gjør det som føles mest naturlig og ikke overlokker. :?

 

Så et godt tips som kan være veldig effektivt er å gnikke en grein inntil et tre eller sparke litt i bakken, noe som også Kristoffer Clausen viser i Rådyrjakt 2.

Link to comment
Share on other sites

jeg har ikke jaktet bukk mere en 3 år men har god erfaring med buttoloen. pleier å smyge meg fram på post vente gjeren 20 -30 min før jeg begynner lokkinga. bruker 3 kontakt lyder med et lavt siste pip til slutt. dette med tid i mellom hver serie tenker jeg ikke så mye på, mellom 10 og 25 min mellom hver gang bruker jeg å lokke.

 

noe jeg har lagt merke til er at det stort sett er ungbukker som har kommet :!:

 

skal prøve clausen trikset med å skrape i bakken, håper storbukken kommer da

Link to comment
Share on other sites

noe jeg har lagt merke til er at det stort sett er ungbukker som har kommet :!:

Ved bruk av kontaktlyd så er det som oftest ungbukker / geiter og kje som kommer har jeg erfart. Skal du ha fram "sjefen sjøl" kan det å bruke hetslyden være mer effektivt. Det er den lyden geita gir fra seg når den blir kurtisert av en ungbukk hun ikke vil ha noe med å gjøre....når sjefen hører det, blir han forbanna og kommer styrtende (såfremt han er i umiddelbar nærhet ivertfall) Har du et terreng du kjenner godt,og vet det går en storbukk der...start med hetslyd... :)

Link to comment
Share on other sites

Det beste tipset jeg kan gi deg er å kjøpe en film som heter: Bruk av BUTTOLO på bukkejakt. å en Buttolo lokke fløyte. Dette kjøpte jeg på xxl. får ogsåkjøpt det mange andre steder.

Jeg har loket til meg mange bukker på denne måte.

Et tips til er å gå i skogen noen uker før jakta å finne ut hvor bukken har revir. da ser du etter feie merker å skrapemerker rundt. finner du det så får du bukken, ved hjelp av litt blåsing i fløyta :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...