Jump to content

Egoistisk forvaltning i Finnmark


Truls

Recommended Posts

Det er åpnet for lisensjakt i Øst-Finnmark. Men bare for noen utvalgte. Les dette utklippet som er sakset fra Inatur:

 

Direktoratet for Naturforvaltning har åpnet for lisensjakt på til sammen 3 bjørn i 2 lisensområder i Øst-Finnmark. I tillegg til lisens må jegere løse jaktkort. Kortet kan kun kjøpes av personer fast bosatt i Finnmark.

Link to comment
Share on other sites

Nå ja, er både enig og uenig :!:

Jeg unner finnmarkingene dette, og du skal ikke lete lenge i utbudet av jakt her sørpå heller før det bare er for "innenbygdsboende", så forvaltningen er vel ikke så ulik. Det jeg reagerer på er at dette ligger på et så høyt forvaltningsnivå og ikke hos det lokale "fjellstyret" :?

Link to comment
Share on other sites

Ja, der ligger jo noe av poenget. Dette er ikke ordinær villreinjakt for innbygdsboende eller annen tradisjonell matjakt. Dette er lisensjakt, initiert av statlige forvaltningsorganer. Finnmarkseiendommen bedriver, unnskyld om jeg tar feil, allerede med tidligere rypejaktstart for innbygdsboende, og det er kanskje forståelig. Men dette blir noe annet.

Link to comment
Share on other sites

Har selv en god slump "lappblod" i årene så jeg tør å si dette.

Dette er for såvitt greit for meg så lenge det kommer hele fylkets befolkning til del, og ikke bare samer :!:

Men jeg skal innrømme at jeg kanskje hadde sett anderledes på dette om jeg selv ønsket å delta i denne jakten og ikke fikk lov å delta. Jeg har nær tilknyttning til fylket gjennom familie og føler at jeg også har "tradisjonelle rettigheter", men her har DN dratt en ufølsom strek som stenger meg ute fra "familiens tradisjonelle" jaktmarker. Lurer på om det hjelper om jeg tar meg bryet med å registrere meg i Samemantallet (eller hva det nå heter).

 

At etniske normenn skal ha noen form for "førsterett" eller særfordeler fremmfor samer og andre i områder som tradisjonelt er bebod av etniske normenn er helt utenkelig i den norske statsforvaltningen :!:

Hvorfor er det da så lett for staten å gota at samer eller i dette tilfelle finnmarkinger får tilsvarende særbehandlig i sine tradisjonelle områder :?:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...