Jump to content

Valg av kikkertsikte?


Kimmern

Recommended Posts

Heisann!

 

Jeg har nå fått meg nok ei rifle, og er lei av å bruke flere tusen (eller like mye som rifla) på kikkertsikte.

Er det noen som vet om billige kikkertsikter som tåler en del skudd?

Trenger nå kikkertsikte til ei halvauto-rifle i kaliber 223 som nok vil bli brukt mellom noen hundre og tusen skudd i året.

Setter pris på erfaringer, og henvisninger til nettsider/bruktannonser hvor man kan få tak i billig -men brukbart kikkertsikte.

 

-Har du et brukt, men brukbart kikkertsikte som duger kontakt meg gjerne på PM.

Link to comment
Share on other sites

Hvilket prisleie? Hvilken forstørrelse?

 

Bushnell har jo Elite 3200 til en ikke dum pris, men du må utenlands tror jeg:

 

http://www.opticsplanet.net/bushnell-el ... copes.html. Bra utvalg i forstørrelser. På prisen kommer frakt og moms, så det blir kanskje ikke så billig lell. Ingen erfaring med utenlandskjøp, men det er da et forslag. Styggfristet til å bite på et 5-15x40 sjøl. Artig å ha på ei salongrifle i hvertfall!

 

www.jaktogfriluft.no har feks Leupold VXI fra 2 500,- og oppover. Solide saker visstnok. De fleste som har Leupold virker fornøyd. Har European sjøl, og angrer ikke.

 

Kinasikter er det best å holde seg unna. De er bra rent unntaksvis i følge erfaringer fra brukere av forumet her. Har sjøl JahtiJakt 3-9x40 på salongrifla i dag. Har blitt ødelagt av å stå rolig i våpenskapet i vinter!!! Fatt det den som kan... Okularet er plutselig løst, og den var i orden i høst. Er vel noe lim eller sånn som har løsnet. Grå linser. Ser like godt gjennom et spett om kvelden...

Link to comment
Share on other sites

Har vel tenkt meg et sikte i prisområde helst under 2000 kr, gjerne enda billigere og om det er mulig. Får vel heller da flytte en av de holdbare kikkertene jeg har på den som blir skutt mest med, så heller sette en rimeligere/brukt modell på ei rifle som ikke går fullt så mange skudd i året. Denne hobbyen/sporten koster mer enn nok bare i ammo... :x

Link to comment
Share on other sites

Tja... Bushnell Banner kan du få tak i til under 2 000,-. Det samme gjelder ulike BSA-kikkerter. Disse to merkene har da i det minste mange hørt om og har produsert sikter i mange år. Sjekk på Midwaynorge.com. De er sikkert ikke de billigste, men de har mange merker en kan sjekke ut. Da kan en evt sjekke priser og sammenligne med andre. .223 gir jo ikke verdens kraftigste rekyl heller, så en trenger vel ikke de råeste siktene uansett.

 

Brukte mellomklassekikkerter kan en jo også se etter. Jakt&friluft har noen (blant annet en Leupold Vari-x II 3-9x40 til 2 250,- pr i dag på nettsiden deres). Jaktfall.no har for øvrig Sightron til under 2 000,-. Vet ikke kvaliteten på disse.

Link to comment
Share on other sites

Jaktdepotet har Bushnell Trophy 3-9x40 til ca 1100,- kr

Hos meg har Bushnell alltid funket, og jeg bruker de også på luftgevær.

 

Kun en gang har jeg ødelagt ett Bushnell, og det var det rimligste 2-7x20 hvor trådkorset gikk.

Muligens jeg mistet det i gulvet.

 

Velg i alle fall Bushnell før du kjøper Kina produserte Tasco, selv om det florerer av Bushnell kopier på markedet, vil jeg tro Jaktdepotet har de orginale.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har et par kikkerter i bushnell, og har selv god erfaring med disse. De er ikke i dyreste skiktet og har holdt for meg. Får vel kansje vurdere å kjøpe en slik en. Takker forøvrig for respons, henvisninger og egne erfaringer. Tar gjerne imot flere!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...