Jump to content

Lyddemper og Løpslengde


Almo

Recommended Posts

Hei, har trålet igjennom forumet her for å prøve å ta stilling til løpslengde og lyddemper på min Tikka T3 i cal 6.5x55.

Har lyst på en liten demper, A-Tec CMM-4 el. lign. Vurderer å få kappet løpet til 47cm samtidig med at det blir gjenget for demper. men jeg ser at mange av dere mener at 47cm løpslengde på cal. 6.5x55 ikke er å anbefale, pga tap av hastigheter osv. Ser også at Kristoffer Clausen ikke ser noe problemer med å bruke 47cm løpslengde på cal. 6.5x55.

 

Valgets kvaler, Hva ville dere gjort? Våpnet skal brukes på alt fra rype, toppjakt, rev, rådyr, rein og ev. elg.

Link to comment
Share on other sites

Dette er veldig avhengig av krutt- og kuletype du bruker. Noke hastighetstap og ein litt meir bua kulebane vil du nok få uansett, men du holder likevel storviltkravet sjølv om du kapper til 47cm. Derfor må du vurdere det utfra om dette er bra eller dårlig for deg. Dess meir du kapper av løpet, dess høgare blir også smellet uten demper.

 

Personlig ville eg ikkje ha kappa so mykje viss du skal ha en lett alluminiumsdemper på (f. eks A-tec sin nye moduldemper).

Eg kappa min til 53 cm (3006 vel og merke) og synst det var perfekt for meg. Kapp heller for lite enn for mykje, so slepp du å angre etterpå.

 

Søk på "hastighetstap ved kapping av 3006", so kjem det opp en tråd du kanskje kan få litt meir info om problemstillingen.

 

Hjortetrekk

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

En får et inntrykk ved å vurdere hylsevolum i forhold til kaliber ( kulediameter). 6,5x55 har reltivt mye større volum i forhold til diameter enn .308. Personlig har jeg hatt demper på begge, (.30-06, .358, .45-70) har jeg også erfaringer fra.

 

I tilleg til en høy interesse for temaet (grunnet tinnitus). 6,5x55 og 30-06 har jeg ikke kappet kortere enn 55 cm for å beholde effekekten med hastighet. .358 har jeg hatt kortest mulig fordi denne taper ikke vesentlig hastighet, litt blir det, men det er ikke hastigheten som er poenget med den.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nettopp fått tilbake min 30.06 som er klargjort for demper......så jeg har ingen erfaring med hastigheter og slikt enda.

Eneste jeg gjorde i den forbindelse var å kjøre ladningen/kula igjennom QL og fant da ulike hastigheter ift løpslengde....

 

En annen ting som også er nevnt i tidligere post her.....det er balanse i våpenet. Det synes jeg er viktig faktor også.

 

Etter litt diskusjon med børsemaker og meg selv så endte det med at jeg kappet løpet fra 61cm til 53cm.

 

Balansen på børsa med demper er jeg meget fornøyd med, ble behagelig holde og skyte med. I tillegg så var det ikke så stor forskjell skyte uten demper mot slik det var før kapping av løpet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...