Jump to content

Tennhette problem?


Beaver

Recommended Posts

En vanlig feil blant ferske hjemmeladere er å ikke sette tennhetta til bunns i hettelomma på hylsa..

Det kan være det som er årsaken. Tenn-nåla vil da bruke det meste av energien til å dytte hetta til bunns og ikke antenne tennhetta.

Link to comment
Share on other sites

Noe sånt. Kommer helt an på hvilken hetteisetter du har. .. Og hylsemerke.

 

En grei metode for å se om hetta er satt til bunns, er å sette hylsa stående med isatt hette på et speil eller liknende flatt underlag.

Hylsa skal ikke vippe, men stå støtt.

En linjal kan også brukes for å finne ut at tennhetta ikke "står ut" av hylsebunn' .

Link to comment
Share on other sites

Når du setter i hetta så kjenner du når den når bunnen av hettelomma. Følsomheten varierer litt med verktøyet. Lee sin håndsetter har bra følelse. Det samme gjelder ladepresser hvor du setter hetta når armen kommer opp igjen.

 

For maks følsomhet er det viktig at hettelomma er ren. Er det grums og sot vil hetta butte mot dette, og ikke hylsa. Lee sin tennhetterensker er super. Billig og enkel. For å lette arbeidet så setter du verktøyet i drillen.

Link to comment
Share on other sites

jeg har ladet 1000vis av skudd hvert år i snart 20 år å på de 20 årene har jeg opplevd mer enn 1 klikk pr år 2 ganger. ene gangen var med noen RWS berdanhetter til krag/mauser som var for harde for sauern min(de gikk av hver gang når jeg brukte de i mausern min, men i sauern fikk jeg noen klikk innimellom, konklusjon var at hettene var for harde) andre gangen jeg opplevde klikk var da jeg satte hetter i hylser som ikke var helt tørre. oppdaget dette etter ca 20-30 hetter, disse ca 20-30 hylsene ble satt til side, ladet til trenings ammo. her opplevde jeg 2 tilfeller av klikk-bang. (men jeg visste jo det kunne skje så jeg var forberedt, derfor var det treningsammo)

 

som oftest kommer klikk med dagens hetter av enten noe "feil" med våpenet(feks for svakt anslag) eller noe feil med hvordan man har behandla tennhetta......

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...