Jump to content

Jämthunden loser bare hjemme i hundegården..


mausermann

Recommended Posts

Tispe på snart 6 år loser bare hjemme i hundegården. Springer bort til elgen, hilser og springer vekk. Kommer tilbake til eieren om en stund.

Vi er ikke så veldig erfarne med los på elg men det hadde vært artig å til det også. Hunden er interessert i elg, når man leier den og kommer på elgspor så blir den skikkelig ivrig. Kanskje det har hatt en innvirkning på hunden at den ble brukt bare som bandhund de første årene, laget ville ikke ha den springende løs i tilfelle den skremmer vekk elgen..

Nå har eieren heldigvis kommet til oss, for vi vil ha hunden løs i terrenget.

Problemet er bare hvordan få den til å lose?

Link to comment
Share on other sites

Resultatet av preging av en hund kan sees tydlig i denne historien, jeg har nevnt det før og nevner det igjen; det du gjør med hunden i de tidlige månedene og inntil to første årene står skrevet i steintavler i hodet på hunden, dette er den lært opp til og slik blir det.

 

Denne hunden er 6 år og har mest sansynelig kommet over en punkt i livet hvor det blir vanskelig å tilegne egenskaper som er bevisst tatt bort av eieren. - en Jämt som bandhund.....blir som å fiske laks med mark det !

Link to comment
Share on other sites

Seks år?

Det er et ordtak som sier noe om at det ikke er mulig å lære gamle hunder nye triks. Men det kan jo tenkes hunden bare trenger noen flere møter med elg der hunden er løs. Hvis eieren er i nærheten samtidig, så tror jeg kanskje ikke det nødvendigvis trengs så veldig mange møter før hunden begynner å gi lyd fra seg.

Og mens dere venter på at noe skal skje, kan det kanskje være på tide å vurdere en arvtager.

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Hvor mange ganger har bikkja hatt kontakt med elg? Er du sikker på at elgen har stått stoppet opp? En hund som har blitt brukt som bandhund, og har blitt trent opp til å være stille i skogen. Og trenger tid på å skjønne hva den skal gjøre.

I mange ganger er det bare snakk om at bikkja må ha endel viltkontakt før det løsner.

Slipp henne på grevling eller katter så skal du se det blir liv, og da gi den masse ros.

Vil anbefale dere og kjøpe en Garmin. Da er det lettere og se hva bikkja holder på med. Og om den reiser med elg er det lettere og henge på så man kan støtte bikkja. Gi den masse ros og sende henne på igjen så hun skjønner tegningen.

Link to comment
Share on other sites

Var borti eit liknande problem med ein gråhund på 4 år, og fekk tre råd.

Det fyrste og det eg innbiller meg var det viktigeste for bikkja eg jobba med var å bruke mykje tid i skogen så hunden vart sikker på kvar den hadde meg, det andre var å ta med seg hunden å la den lose på ein hest som ikkje bryr seg om hunden og det siste var å sleppe hunden på losen til ein anna hund. Eg gjorde alle tre, og bikkja starta å lose den. Kva som gjode utslaget veit eg ikkje, men har som sagt tru på den fyrste.

Det er heilt sikkert mange som har bedre greie på hund, og betre føresetnader til å vurdere desse råda.

Og alle hunder er individuelle, så kva som skal til med din blir mest "synsing" frå mi side.

 

Lykke til, så håper vi på mange fine loser til høstent .

m.v.h

Knotten

Link to comment
Share on other sites

Tispe på snart 6 år loser bare hjemme i hundegården. Springer bort til elgen, hilser og springer vekk. Kommer tilbake til eieren om en stund.

Vi er ikke så veldig erfarne med los på elg men det hadde vært artig å til det også. Hunden er interessert i elg, når man leier den og kommer på elgspor så blir den skikkelig ivrig. Kanskje det har hatt en innvirkning på hunden at den ble brukt bare som bandhund de første årene, laget ville ikke ha den springende løs i tilfelle den skremmer vekk elgen..

Nå har eieren heldigvis kommet til oss, for vi vil ha hunden løs i terrenget.

Problemet er bare hvordan få den til å lose?

 

 

Jeg har fått en blandingsvalp 8 mnd, mor er NEG og far er street mix. Den ser ut som en elghund med svak innslag av noe annet.

Lurer på om jeg skal trene de to i lag, Jämthunden og valpen, slippe dem i skogen hvor det er elg?

En dag fant valpen et reinskinn i skogen og begynte å lose på den og etterhvert begynte den å nappe og slite i den. Man kan si at den ble ganske vill av dette:). Personlig så tror jeg at det er mye elghund innstinkt i denne selv om den ikke er renrase. Det er en hannhund så tispa og valpen går veldig bra i lag.

Det er jo et dilemma, vil valpen lære av den voksne det å ikke lose på elg eller vil instinket våkne, bli trigget når de er i lag slik at de begge begynner å lose, at det blir en konkurranse?

Jeg er ikke så vant med dette. Er det noen som har synspunkter på dette?

 

Det er mulig at vi får tak i elgskinn ganske snart slik at man kunne kanskje begynne med den i flg et tips fra en på forumet.

 

Takk for gode innspill hittil :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...