Jump to content

bygge siluettpistol


Recommended Posts

Jeg tenkte på å få tak i brukt gevær med sterk låskasse laget for 223 Rem eller 22-250 Remington , korte ned løpet til en lengde på 30 cm og modifisere stokken eventuelt lage en ny. Begrunnelsen for å bruke si sterk låskasse er at jeg vil ha frittflytende løp.

Hvordan går man frem i henhold til papirarbeide og tillatelse, er det noen som kan gi meg noen råd eller har erfaring med dette ?

Jeg har håndvåpentillatelse i fra før.

Link to comment
Share on other sites

Fra våpenloven:

§ 21. Den som vil tilvirke skytevåpen eller våpendeler til eget bruk, må ha fylt 18 år og ha tillatelse fra politimesteren i det distrikt hvor han er bosatt.

 

Du trenger etter hva jeg veit kun å søke om det hos politiet som en vanlig våpensøknad. Rent teknisk i forhold til om du må søke for hver enkelt del skal bruke er jeg ikke sikker på. Kanskje får du godkjent å erverve de enkelte delene som er registreringspliktige. Det å bygge selv har du jo da tillatelse til.

Link to comment
Share on other sites

Hei hveem, tenkte deg var deg når jeg så tittelen på denne tråden ja... 8)

Har du gått helt bort i fra svartkrutt / moderene revolver planen?

Det viktigste når det gjelder å få tilatelse til å inneha en bolt mekanisme pistol er å være medlem av NMF. I og med at du er bosatt i hamar, er det vel ESS sin MS gruppe den naturlige ingangsporten. Men det er mulig du har et aktivt miljø nærmere deg.

 

Det finns altså en heldel forskjellige bolt løsninger til MS, og om jeg ikke husker het rett var det vel en Finnsk som tok norgesrekord for ikke så lenge siden. Kanksje ikke nødvendig og i overkant dyrt å bygge noe fra en rifle selv. De aller fleste pistolen som brukes i MS er jo enkeltskudds varianter, med contender på topp.

 

Til hvilken klasse er det du har tenkt på dette prosjektet? Er du medlem av det riktige forbundet?

 

Forøvrig anbefaler jeg som vanlig å faktisk spørre de som skal behandle søknaden din, dvs politet/våpenkontor om hva som trengs til F.eks for å bygge om en pistyol til rifle. Tiooper at de helst vil at en børsemaker skal gjøre det.

Link to comment
Share on other sites

Ei Ruger mod 1 rifle, har jeg ikke sett ombygget til pistol. Det finnes imidlertid mist to MS pistoler bygget på fallblokk mekanismen. De jeg kjenner er MOA og BF. Siste finnes det antagelig bare to av i Norge, første, noen fler. Bygge rifle til pistol, burde legalt gå greit. Det blir forsåvidt en form for vesentlig endring som må søkes om. Rifla blir da reg som pistol i aktuellt kaliber. Eneste lovlige kategori innen NMF vil være Fri 2/ unlimited. Max løp og siktelinje 15" max vekt 2041g.

Link to comment
Share on other sites

Eneste lovlige kategori innen NMF vil være Fri 2/ unlimited. Max løp og siktelinje 15" max vekt 2041g.

 

Siden det er snakk om 223 og 22-250 regner jeg med våpenet som skal bygges skal brukes til grovpistol.

Da Kan den også brukes i grov fri 2 1/2size, som er en nasjonal øvelse men like fult lovlig som grunnlag for ervervelse.

Samme som grov fri 2 med unntak av at du kan ha kikkert og montasjer i tillegg til vektgrensa på 2041gram.

 

Dersom våpenet skal bygges om til fin pistol så vil øvelsen fin fri 2 være den eneste våpenet passer inn i.

 

Anbefaler alle som skal bygge metallsilhuettvåpen å sette seg godt inn i regelverket. Regelverket finner dere på http://www.metallsilhuett.no

Link to comment
Share on other sites

§ 8.[...]Den som vil foreta en vesentlig endring av et skytevåpens karakter eller beskaffenhet, eller som eier eller innehar skytevåpen som er vesentlig endret, må ha tillatelse fra politimesteren

 

Det betyr i praksis at man må søke på vanlig måte. Jeg ville søkt om ervervstillatelse til egnet donorrifle (låskasse) og ervervstillatelse til sluttproduktet, samt lagt ved en bunke vedlegg som i detalj forklarer behovet og den planlagte fremgangsmåten.

 

BTW: Sil(h)uettpistol er en øvelse (hvor en boltpistol formodentlig egner seg dårlig :wink:) det er kankje en ide å forandre emnet til noe mer a la "bygge om rifle til pistol for MS".

Link to comment
Share on other sites

Det er rett som 001 skriver, så ikke grunn til nærmere spesifikasjon, da vekt grense på våpenet er den samme. For 22 CF kalibre bør man tenke på at de kan gi unødig figurkratring. Om man ser framover, er det også internasjonalt foreslått nedre grense på 6 mm når innføring av 1/2 size er diskutert, nasjonalt vil likevel det ikke ha innvirkning

 

 

Ja, silluett pistol er nok noe annet :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...