Jump to content

bolt action pistoler


Hedmarkingen

Recommended Posts

Remington XP-100, er jo en.. Jeg vet ikke om det finnes flere.

AE_XP_3001.jpg

 

 

 

 

Den tar:

 

.221 Remington Fireball (1963 -1985)

7 mm BR Remington (1980-1985)

.223 Remington (1986-1994), (2005-Present in XR-100)

.35 Remington (1986-1994)

.250 Savage (1990-1991) Custom Shop only

6 mm BR Remington (1990-1991) Custom Shop only

.22-250 Remington (1992-1994) Custom Shop only, (2005-Present in XR-100)

.308 Winchester (1992-1994) Custom Shop only

7 mm-08 Remington (1993-1994)

.204 Ruger (2005-Present in XR-100)

 

Har sett den kamra for:

.17 Mach IV

.20 VarTarg

og mye anna..

 

Den har iallefall ett rykte på seg i sammenheng med en viss amerikansk president som ble skutt i 1963.

 

Det skulle jo gå an å kanniballisere ei magasinrifle å lage en 5 skudds repeter variant ala XP-100

XP-100'n ble brukt som basis for den rifla som heter XR-100™ Rangemaster i følge wikipedia..

 

En slik pistol bør iallefall ha boltarmen på riktige side, dvs venstre når man er høyrehendt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

de fleste pistoler på riflekasser er jo utviklet for metalsilhuett, hvor man skal velte tunge ståldyr på langt hold. Er ikke spesielt uvanlig i det hel tatt. Andre klassiske eksempler er jo Thompsons Contender og Encore som bruker samme kassa i både rifle og pistol konfiguarasjon.

US army hadde på 1800 tallet ekperimentering med enkeltskudds pistoler basert på remingtons rolloingblokk låskasse?

 

Jeg forstår heller ikke helt hensikten med tråden? Og hva er poenget med den kryptiske hendvendelsenn til drapet på JFK? Tro trådstarter at han har "oppdaget" noe veldig skjult og spennede?

 

*****moderte meg selv fra å b li alt for syrlig og sarkastisk****

Link to comment
Share on other sites

Det er ganske mange i metallsilhuettmiljøet (i den grad man kan karakterisere antallet mennesker i det miljøet som mange) som har bygd om rifler til pistoler. Er ikke spesielt vanskelig å få tillatelse fra politiet til å gjøre det heller. Det som ofte setter en stopper for f.eks. magasin på disse pistolene er vektbegrensningen som ligger i regelverket for metallsilhuett. Nå kan man selvfølgelig argumentere med at pistolen ikke skal brukes til metallsilhuett, men da vet jeg ikke hva den evnt. skal brukes til og om det er like lett å få tillatelse til ombygging.

 

Andre bolt pistoler som er velkjente (i riktig del av skyttermiljøet):

Loppo (produseres ikke lenger, men innehar en mengde rekorder innen metallsilhuett)

Jalonen http://www.jalonen.fi/

Begge produsert i Finland.

 

Hvorvidt bolten skal/bør være på den ene eller andre siden er en smaksak/vanesak. Loppo har bolt på høyre side og Anschutz har bolt på venstre side, jeg har vent meg til begge deler.

Husk! Det er vanligvis ikke hurtigskyting man bedriver med slike våpen 8)

 

Tro trådstarter at han har "oppdaget" noe veldig skjult og spennede?

Med tanke på antallet skyttere som skyter på metallsilhuettstevnene i Norge så er det ikke rart om trådstarter tror pistoler med boltmekanisme er noen skjult og spennende :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fått en slik lei trang til en venstre boltet .22 pistol... og alt er 001 sin feil!

 

Pistol med boltmekanisme er morro å skyte med, men det beste er at man treffer rett som det er :D

Bare man ikke skyter for fort :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Chipmunch 22 l.r. ble brukt i U.S.A, men antagelig ikke noen importert hit. Det bygges også en 22 bolt pistol i Australia. Den er basert på CZ rifla. Siste er forholdsvis nylig godkjent som "produksjon". Par Australiere hadde den med på VM i -06

Link to comment
Share on other sites

ÅH... S***N!!! Nå ga du meg vanskelige tanker i hodet... Himmel den pingstolen hadde jeg over hode ikke tenk på i MS sammen heng...

Dog... så er det vel mulig at MKII'n dekker samme bruksomåde.... Hmm... Har Søilen noen slike inne... Hmmm....

Link to comment
Share on other sites

Kjøp heller den Exemplaren som er hos Børselars. Jeg ble forespurt av Søilen for et par år siden om denne aktuelle pistolen kunne brukes til NMF sine programmer, måtte da svare nei ut fra de data jeg fikk oppgitt. Den linken viser til synes imidlertid reint umiddelbart å kunne, i hvertfall for kravet til Unlimited, for Produksjon er jeg litt usikker. Om POD aksepterer den er vel et annet moment.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...