Jump to content

Levetid på hylser


.35Whelen

Recommended Posts

Hvor mange ganger bruker dere hylsene før dere kasserer dem?

 

Oppdaget i dag når jeg lastet opp en del patroner (åpnede 3006 normahylser) til min .35Whelen, at den ene hylsa hadde fått en sprekk helt øverst i halsen.. (mulig jeg har brukt litt for lite smøring innvendig på denne hylsa, eller at den rett og slett er blitt sprø og gammel) Denne serien har jeg lastet 5 ganger, og da har jeg helpresset hver gang.

 

Vet også at ved halspressing så kan hylsene holde mange ladninger.. Forskjell på hylsekvaliteten spiller også en rolle ville jeg tro. Selv bruker jeg Norma og Lapua hylser

Link to comment
Share on other sites

Levetid på hylser avhenger av en rekke faktorer - ikke minst som du selv skriver; hvordan hylsene i utgangspunktet er behandlet. Første gangs ompressing kan i hovedsak avgjøre levetiden på hylsene, omtrent like viktig er om hylsene helpresses eller halspresses. Ved ompressing av hylser, er det avgjørende for levetiden at materialet er mykt, ellers vil det oppstå sprekkdannelser i materialet - og da er levetiden allerede rdusert. Sprekken i halsen på den ene hylsa du nevner her har nok vært der siden du presset den om, så har den vokst seg større hver gang hylsa har blitt belastet; under avfyring og pressing. Gløder du før ompressing og halspresser deretter, får du hylser som holder lenge. Jeg har noen 300Whisper-hylser som er skutt over 15 ganger, og de er presset om tilsvarende dine 30-06-hylser (221 Rem Fireball utvidet til .30). Jeg glødet før ompressing...

Link to comment
Share on other sites

Første gangs ompressing er som Morten sier viktig. Det samme er første gangs skyting av hylsa.

Full pupp og maksladning som første ladning i ei ny eller ompresset hylse er heller ikke god medisin hvis man ønsker å ha hylsene sine lenge.

 

Andre grunner til at noen hylser tåler fler omladninger enn andre er innstilling av ladedier slik at patron og kammer passer som "hånd i hanske". Man "stresser" ikke hylsa mer enn nødvendig for å tette mot kruttgasser og slippe kula i skuddet.

 

Holder man seg i tillegg unna de heiteste ladningene, så varer også hylsa flere omladinger.

Link to comment
Share on other sites

Du Bamrud - jeg har veldig lenge tenkt at det må lønne seg å gløde før førstegangsskyting/skyteforming - spesielt om hylsa allerede er kaldbearbeidet såpass mye som det tross alt er å utvide halsen fra 308 til 358. Jeg har aldri ført erfaringene mine på papiret, så jeg har ikke annet enn synserier å komme med. Men at det er en forskjell, er jeg sikker på. Jeg tror den er ganske stor også, faktisk.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke så ofte jeg må kassere hylser, men når det skjer er det som oftest grunnet at hettelommen er blitt for romslig. Dette skjer i flere kalibre og uavhengig av fabrikant. Det er sjelden at jeg får andre slitasjetegn på hylser, som sprekker o.l.

 

Er det noe jeg gjør galt/kan gjøre annerledes? Regner med at dette har noe med trykk å gjøre :|

 

Mulig at enkelte kaliber er "snillere" med hylsen også.... Hvilke kaliber er værst? Om det er noen værstinger??

Link to comment
Share on other sites

-> 50calibershooter

Du lader for hardt! Blir hettelommene utvidet, så er du for å si det forsiktig…. På utrygg grunn. :shock:

Skaff deg mikrometer eller digitalt skyvelær og begynn å måle utvidelsen av hylsehode på hylsene dine. :wink:

 

 

Når det gjelder værstingkalibre til å slite hylser, så kan det være magnumkalibre i flaskefasong med magnumbelte.

Bare en tanke, men hvis disse kamrer på magnumbeltet (slik det opprinnelig er ment med magnumbelte) og ikke mot skuldra, så vil antagelig disse strekke seg mer enn nødvendig og dermed svekke hylsa fortere.

 

Av snille kalibre kan nevnes 6ppc ”tight neck”

Disse hylsene i en BR-rigg lades om og om igjen sikkert 50 - 60 - 70 ganger ved halspressing med tilpasset bussing. :wink:

Link to comment
Share on other sites

.35Whelen:

Har heller tro på at det kan variere med fabrikant, og i en del tilfeller innenfor én fabrikants ulike produksjonslot-er. Utvidelse av hettelommen har med trykk, materiale (eller legering ettersom det stort sett alltid er snakk om messing) og godstykkelse. Dersom vi betrakter standardiserte trykk, vil produsenten sannsynligvis forsikre seg mot variasjoner innenfor disse faktorene, og derfor safe seg i riktig retning - altså å standardisere et trykknivå som ligger under det selv den svakeste hylsa som forlater produksjonen tåler.

 

Forskjellen på hvor høye trykk ulike hylser tåler ligger i hvordan de er konstruert/dimensjonert. I mindre til middels store hylser, vil du typisk finne at de med små hetter tåler høyere trykk enn tilsvarende med store. Nyere patroner, som for eksempel de kompakte magnumene (WSM, RSAUM og denslags) er ofte konstruert for høyere arbeidstrykk enn sine tilsvarende forgjengere, men har fremdeles store hetter. Dette er kompensert for ved tykkere gods i hylsebunnen og noe oppover veggene.

 

Men som sagt; også her er det variasjoner mellom produsentene - det er akkurat dette man må ta høyde for; at man plutselig en dag sitter med en ferdigladd "svekling".

Link to comment
Share on other sites

Du Bamrud - jeg har veldig lenge tenkt at det må lønne seg å gløde før førstegangsskyting/skyteforming - spesielt om hylsa allerede er kaldbearbeidet såpass mye som det tross alt er å utvide halsen fra 308 til 358. Jeg har aldri ført erfaringene mine på papiret, så jeg har ikke annet enn synserier å komme med. Men at det er en forskjell, er jeg sikker på. Jeg tror den er ganske stor også, faktisk.

Å gløde nye hylser bør strengt tatt være unødvendig siden de blir glødd i flere operasjoner under produksjonen.

Men ved utvidelse og krymping av halsen (også på nye hylser) kan det sikkert ha noe for seg.

Skjønt det er ingen problem med å utvide 220 Russian hylser til 6mmPPC for eksempel. Tror det er et minimalt problem med sprukne hylsehalser blant de som gjør det.

 

Ved å åpne en 308 til 358 er en mye større påkjenning på hylsa, så jeg vil ikke nekte for at det kan være verdt å prøve gløding selv på nye hylser under denne operasjonen.

Link to comment
Share on other sites

..Var det ikke en stakkar jeg traff på SF-07 som angret bittert på at han hadde gitt bort sin eneste Pegasus til Buster?

Joooo. :wink:

 

Når du nå nevner hvilke kalibre det gjelder, så er det lettere å forstå hvorfor du plutselig får noen romslige hettelommer også.

Slike store hylser med liten kulediameter i forhold til hylsevolum er lunefulle og kan svinge fra slappe hastigheter til overtrykk med samme ladning. Endring av utetemperatur for eksempel eller oppvarming av en patron i et varmt kammer kan gi store utslag i en ladning som er trygg på kjølige dager.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...