Jump to content

Rifle 7mm08 rekyl/smell vs 6,5x55/308


Tiurjeger

Recommended Posts

Ønsker å kjøpe ny rifle, har lyst på 6,5x55 men pga lang låskasse, og at man ikke kan kutte løpet like kort som på 308 ved bruk av lyddemper uten å miste mye hastighet så lukter jeg og på 7mm-08.

 

Hvordan opplever dere som har dette kalibret sammenlignet med 308 og 6,5x55?

Med demper så synes jeg det er greit med en løpslengde på 50 cm, og er her 7mm-08 kommer inn. Klart men kan gå for en rifle i 308, men synes liksom den er i drøyeste laget på småviltet.

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke akkurat sammenligne med 6,5x55, men jeg byttet denne vinteren løp på min trofaste Remington 700 i nettop 308. Til 7mm08. Og jeg har skutt en hel del med det nye løpet nå. Rekylen er mild. Men så er nå ikke 308 noe råskinn heller. Men jeg synes at rifla liksom er litt mildere mot skulder og kinn. Når det gjelder smell, så er det ikke lett å vurdere det. På banen smeller det jo mye rundt meg, og siden jeg bruker hørselvern så er det ikke lett å høre forskjell. Men 7mm08 trives godt i mye kortere løp enn 6,5 x55. Og det er ett godt poeng hvis du vil ha lyddemper på rifla.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...