Jump to content

Bekledning i Nordisk Jaktskyting?


vømmøl

Recommended Posts

I reglene for Nordisk Jaktskyting står det følgende:

 

"I Påkledning under konkurransene skal være jegermessig.

II Det er ikke tillatt å bruke spesielle

skytterjakker/skytterbukser/skytteroveraller eller noen form av

hanske og albuebeskyttelse."

 

Jeg har hørt at det i fjor ble tillatt mad skytevest i den nordiske konkurransen etter påtrykk fra danskene, som jakter med slike. Er dette tillfelle? Hvordan stiller det seg da i et fylkesmesterskap?

 

Dersom skytevest strider mot regelverket, hvordan defineres da skytevest? Alle klær uten armer kan vel ikke være forbudt?

 

Grunnen til at jeg spør, er at jeg har en gammel tøyvest som kan holde genser e.l. inntil kroppen under skyting. Den har riktignok 5 patronhemper, men ingen polstringer eller skinn for å lagge an mot. Den ville dessuten vært super på jakt på finværsdager.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker vanlig skeetvest under alle øvelsene i nordisk jaktskyting, både hagle og rifle. Det er ikke noe forbud mot skeetvest. Jeg har skutt både NM og landskamp, og har aldri hørt noe om slik regeltolkning.

Regelen du viser til gjelder plagg som er støttende under rifleskytingen, med andre ord stive skyteklær lik dem som brukes i DFS

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...