Jump to content

Drever/Dachs blanding


gaupejeger

Recommended Posts

Hva er det som er så fantastisk med disse blandingene?

ser på finn.no at det florere til tider med disse blandingene og noen forlanger 6000 kr for en valp :shock: som er opp imot prisen for renraset drever eller dachs :!:

 

i den store verden med jaktbikkjer så ville jeg tro at det er en rase for hver et bruk og lyst uten og måtte holde på med "garasjeparringer" , både drever ringen og dachs klubben gjør en forykene god jobb innen avl,

så for meg er det helt utenkeligt at noen i det heletatt vil kjøpe slike fortausmixer.

 

har selv drever nå etter mangen år med dachs men en bikkje med et snev av drever og "dasj" dachs kommer nok aldri i hus hos meg.

 

vis det ikke er en veldig god begrunnelse hvorfor da :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg håper som Ranger at ingen planlegger denne typen parringer. Men når/hvis uhellet først er ute og begge foreldrene har de samme egenskapene mener jeg at dette må være en helt OK hund å ha! Hva er det som sier at denne mixen vil være noe dårligere jakt/familie hund en en renraset dags eller drever?

Link to comment
Share on other sites

JADA klart det kan være en "ulykke" her men slike parringer foregår faktisk i stor stil :o

 

vet det er en kar fra skogsbygda som har hatt en 6-7 slike kull og solgt til blodpris.

har jeg sagt den er noe dårligere????

NEI jeg spurte om hva som er SÅ FANTASTISK med denne blandingen siden den er så populær fortiden. for alt jeg vet så kan den jage som en vind :-)

 

er bare litt kristisk og nysjerrig på hvorfor det har blitt så pop med mix bikkjer

Link to comment
Share on other sites

Det er faktisk de som driver med bevisst avl på denne blandingen, kjenner ei som kjøpte en slik som selskapshund. Selger holdt til et par-tre timer nord/øst for Hønefoss et sted og avlet etter det jeg husker kun på jaktpremierte dyr.

 

Jeg ser ikke problemet så lenge man avler fornuftig på gode egenskaper, hva er den prinsipielle forskjellen på dette og avl på etablerte raser? Min (svært begrensede) erfaring med drever var at den kunne være for hard på rådyr, så å "tynne" den ut med litt dachs høres ikke ut som noen dum idé. Om det fungerer i praksis vet jeg derimot ingenting om.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser ikke problemet så lenge man avler fornuftig på gode egenskaper, hva er den prinsipielle forskjellen på dette og avl på etablerte raser? Min (svært begrensede) erfaring med drever var at den kunne være for hard på rådyr, så å "tynne" den ut med litt dachs høres ikke ut som noen dum idé. Om det fungerer i praksis vet jeg derimot ingenting om.

 

men dette synes jeg at dreverklubben kan se på, og prøve å avle bevisst slik at denne rasen ikke blir så hard på rådyr.

hvis hvem som helst prøver å lage dette blir det bare tull. dette er forskning i avlråd ikke for hvem som helst.

 

Og hvis du ser på rasene er det hunder som er akkurat slik at de ikke er så rå på rådyr.en av rasene er petit basset griffon vendeen.

så hva er hensikten :?::?::?::?:

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

jeg har en drever/dachs valp på 9 uker :) jeg er storfornøyd :D roligere og mer lærnem bikkje skal du leite lenge etter ;) Bella er bare hærlig!! noen som vet om noen som driver med avl på denne blandingen? :) kunne tenke meg å sette valper på ho når tiden er moden :):D

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig med dunkern.

Hva i huleste er poenget med å blande raser for å få en hund med samme egenskaper som en annen renrase har?

 

Dersom man ønsker å justere noe på egenskapene på Dreveren, kan man fint avle på dette innenfor rasen uten å blande inn andre raser.

Man bare parrer Drever individer som har mye av de egenskapene man ønsker og avler målbevisst videre på dette.

 

Men for all del ikke dra det for langt heller.

Det er ingen som vil at Dreveren skal bli som Dachsen eller omvendt.

 

Jeg har sett for mye av dette innen stående fuglehunder her i Norge tidligere.

Hvor man har prøvd å avle frem enhver stående fuglehundrase til å jakte som en Engelsk Setter for å gjøre det best mulig på høyfjellsprøver da det er Engelsk Setteren sine egenskaper som har vært ønsket og blitt målt på disse prøvene.

Jeg har hatt lite kontakt med dette miljøet på en del år nå, så jeg vet ikke akkurat hvordan tilstanden er idag.

 

Man bør beholde de enkelte rasers særegenheter og fordeler.

Link to comment
Share on other sites

jeg har en drever/dachs valp på 9 uker :) jeg er storfornøyd :D roligere og mer lærnem bikkje skal du leite lenge etter ;) Bella er bare hærlig!! noen som vet om noen som driver med avl på denne blandingen? :) kunne tenke meg å sette valper på ho når tiden er moden :):D

Syns det er bra du bruker blandingshund-egenskapene ved 9 uker på å bestemme at du her har et eksemplar det skal avles på - og proklamerer det på et jaktforum. Troll?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...