Jump to content

hvordan lokke stor hjorten ?


Hjorte Brøl

Recommended Posts

lurer på om det er noen her inne som har peiling på lokking av hjort. tenker da først å fremst

på brøling. evt hva dere bruker av utstyr, fremgangsmåte, ol. har selv prøvd meg uten det helt store resultatet, men ble en spissbukk i fjor som kom på (grynting)

 

har hørt denne formen for grynting før hos hjorten, og blitt fortalt at det er hinda som lokker på kalven sin. stemmer dette ?

Link to comment
Share on other sites

Der finnes ikke noe skikkelig svar på det du spør om etter min erfaring. Det har med hvilken modus bukken er i, men store bukker er oftest veldig vanskelige å få fram til skudd. De er forsiktige og viser seg sjelden fram hvis det er dyr som normalt som er jaktet på. Hvis man er første mann som jakter på en stamme så kan det være enklere det/de første året/årene men de lærer fort. Det er mye man kunne skrevet om dette temaet men det beste rådet er nok å prøve og feile og bare håpe et storbukken gjør en feil. Jeg tror man har størst mulighet om man er ganske nær storbukken når man prøver å lokke(?)

 

Man får litt inntrykk av hvor lite storbukken viser seg på denne filmen som en kjenning av meg laget for noen år siden.

 

http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/215483

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker en teleskopisk lokk som den på bildet her, vet ikke om de er i handelen lengre

 

lokk.jpg

 

Ellers så er det min erfaring at rantebukker som ikke går sammen med koller, er de enkleste å lokke fram, gjerne med et litt svakt og ikke for grovt brøl. Det er slike kranglevorne gutter man vanligvis får skutt under brølejakt, kanskje spesielt hvis de føler at de er større og tøffere enn deg. En annen ting er at det blir vanskeligere dess flere bukker der er som brøler i samme område, det er nok enklest når der bare er en eller to.

Link to comment
Share on other sites

Heilt enig i at det finnes overhode ingen fasitsvar på framgangsmåte. Kvar bukk er forskjellig, og dermed må man prøve seg fram med ulike varianter som grynt og lengre brøl. Stemmer at kolla lokker på kalven sin, men det ligner meir på bjeffing enn grynting. Slik bjeffelyder kan kolla bruke heile året. Opllevde det seinast i sommar på nært hold.

 

Bukken grynter klart mest når han har fleire koller rundt seg. Men det er også da bukken er mest stressa og irritert og redd for å miste kontrollen på damene. Det er nettopp da du kan lykkes med å lokke til deg bukken, MEN da er du avhengig av å komme nokså nær innpå ham. Etter mi erfaring er det svært sjeldent at storbukker kjem over lengre avstander for å sjekke kven du er. At han svarer deg, gjer han gjerne, men har nok med å kontrollere haremet sitt. Mindre bukker derimot kjem ofte uten en lyd berre for å sjekke kven du er. Vær derfor tålmodig før du forsøker å nærme deg, ihvertfall viss du ikkje ser bukken på forhånd og kan sjå ann reaksjonane hans på brølinga di. Slutter bukken å brøle er det ofte tegn på at han er på vei imot deg. Tenk ALLTID på vinden når du forflytter deg.

 

Når det gjelder utstyr, er det mykje opp til fantasien din. Lyden i seg sjølv er jo ikkje den største utfordringa å lage. Utfordringa er gjerne å få bra nok lyd. Sjølv nytter eg ofte berre hendene. Har også brukt tomme tørkeruller, halv 1,5 liters flaske og no ein blåsar som er laga av leire og støypt utfra lufterøret til en hjort. Ein mann frå Sykkylven trur eg som lagar dei. Er ikkje heilt sikker. Har ikkje prøvd den i jaktsammenheng enda, men virker å være bra :)

Link to comment
Share on other sites

har hørt gryntinga 2 ganger den ene gangen var da jeg hadde kolle kalv og en kronhjort i en flate 100 meter fra der jeg satt. andre gangen var det hind og en spissbukk, så ingen kalv denne gangen. gryntene minnet om elgokse. begge gangene var det helt samme lyden.

 

kan man høre forskjell på bukken og hinda ?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...