Jump to content

Enda mer quizz


C.E.A.

Recommended Posts

Kom i hakket litt igjen med å lage patronoppgaver, ikke så vanskelige men her er noe jeg fant bak noen riktig gamle reklamebrett med Mustadkroker. (Christiania)

 

Men hva er det, en kan nok være litt vanskelig hvis svaret skal være helt rett :

 

DSC02704.jpg

Link to comment
Share on other sites

Kan jo gjøre et forsøk.

 

.577/450 Martini-Henry

.450/400 Nitro Express 2 3/8"

.375 Flanged Nitro Express 2 1/2"

.400/375 Belted Nitro Express

.400/360 Nitro Express (Purdey)

.400/360 Nitro Express (Westley Richards)

 

...men om disse stemmer så får jeg ikke den siste til å stemme med 416 Rigby som var det første som slo meg når jeg så bildet. Da var det tydeligvis vanskeligere enn jeg trodde. Kanskje en .375/404? Eller så kan det hende at alle de andre er feil. :(

 

Må lete frem Cartridges of the World...

 

mvh,

Cogito

Link to comment
Share on other sites

Da må nummer en være en .461 Gibbs. Er virkelig ikke nummer fem og seks 400/360 NE? Da må de vel være 400/350 Rigby Flanged NE... Og i så fall så blir den siste en 350 Rigby Magnum NE!

 

(Og om ikke dette var riktig, så får noen andre gjette. Jeg finner ikke boka mi. :(

 

mvh,

Cogito

Link to comment
Share on other sites

Du er ganske flink, det stemmer nesten helt. Nr. 6 er egentlig en .350 Rigby no.2. Forsåvidt samme patron som .400/350 Rigby Flanged med ladet med lettere kule. Da .350 Rigby Magnum kom ble den ladet med 250grs kule (?) mens gamle .400/350 brukte 300grs. Da begynte man også å lade den lette kula i den gamle flangedhylsa men for å unngå vansker for regulerte dobbeltrifler så kalte man den med lett kule .350 Rigby No.2.

Jeg hadde engang en Rigby squarebridge magnum-mauser i 400/350 og fikk med endel esker med patroner i 350 No.2, de hadde alle lette kuler. I Cartridges of the World stod tidligere en annen historie men den må nok være feil når det gjelder denne patronen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...