Jump to content

lyddemper og lav forstørrelse


Bris

Recommended Posts

Skal få montert lyddemper på min Kongsberg 393 (mener det er 58 cm løp). Bruker mest mellom 1,5 og 3 ganger forstørrelse på riflekikkerten (Meopta 1,5 -6 * 42) og lurer på om lyddemper vil bli for dominerende i siktet. Noen som har erfaringer med dette?

Link to comment
Share on other sites

Det vil selvfølgelig avhenge av hvor høy montasje og hvor tykk demper du har. Hvis kikkerten sitter så lavt den kan, og det er jo veldig lavt på denne børsa med denne kikkerten, så vil du helt sikkert få ganske mye demper i kikkerten hvis det er snakk om en demper av type Hausken, BR-Reflex eller A-tec som alle har +/-5cm i diameter.

 

Jeg har samme børsa, med samme løpslengde(jeg tror det er 56cm da :roll: ) og har en Zeiss 3-12x56 som sitter så lavt som overhode mulig. Med denne på 3x får jeg demperen tydelig med i bildet.

 

Men hvilket kaliber har du? Hvis du har 308 ville jeg kappet løpet mye kortere. Tror det vil hjelpe på problemet en del.. Eller tar jeg feil? Andre har kanskje prøvd?

Link to comment
Share on other sites

Kaliberet er 30-06 og kikkerten har ca 4 mm klaring til løpet. Hadde tenkt standardutgave av Hausken eller A-tec.

Tror jeg kommer til å skyte bedre med demper, men er jo dumt hvis man nesten bare ser demper i siktet...

Link to comment
Share on other sites

Vel, du skyter antagelig, som de fleste andre, bedre med demper, men det er ikke bare stas med så mye demper i kikkerten nei. Når det er sagt trenger det ikke bli så ille som du tror. Når synsfeltet blir så stort som på 1,5x så gjør det ikke nødvendigvis så mye om du ser litt demper. Men hvorfor ikke ta en tur til en våpenhandler og prøve? Du trenger ikke gjenger for å gjøre det vettu! Du bare trer teleskopdemperen inn på løpet, så ser du jo hvordan det blir :wink:

 

Siden vi har samme rifle føler jeg at jeg kan gi et annet konkret råd. Jeg bruker en Hausken Medium demper, altså den lille som bare bygger 8cm på lengden og veier 290g. Med denne kombinasjonen syns jeg fortsatt rifla blir litt i lengste laget! Balansen er slett ikke så verst, men det blir et langt spett å dra på! Jeg ville kappet løpet 5cm hvis jeg hadde skullet gjort det om igjen. La gå at du brenner litt fart, men så ille blir det uansett ikke. For mitt vedkommende kommer jeg ikke til å gjøre noe med løpet som står i rifla i dag, da jeg har tenkt å kjøpe meg et 47cm langt løp i 308 og gjenge opp det i stedet. Koster ca 1800kr..

 

Kongsberg 393 har en ganske lang kasse og er tung nok, så jeg ser absolutt fordelen med så kort løp som mulig. Dette er jo selvfølgelig til mitt bruk, som innebærer en god del trasking. Kanskje du har andre behov..

Link to comment
Share on other sites

Ja, da må det nok bli en prøvetur hos forhandler, ja.

Så må de små grå bare gjennom prosessen med å bestemme hvilken demper jeg skal ha... :? Kanskje det kan være lurt å kappe noen få centimeter, ja. Men jeg er veldig usikker på hvor mye og hva det vil ha å si på f.eks presisjonen eller kulehastigheten. Men dette er jo nok et annet spørsmål...

Takk for svar, forresten.

Link to comment
Share on other sites

Presisjonen har det nok liten innvirkning på. Heller til det bedre, da pipa blir stivere jo kortere den er. Utgangshastigheten vil nok minske en del når du kommer under 55cm, men jeg mener nå likevel at det er verdt det for å ha et hendigere våpen. Du merker uansett ikke noe til at utgangshastigheten er slik eller slik på jakt. I hvert fall ikke når det ikke er større avvik enn som så.

 

Men jeg er langt fra noen ekspert altså. Heller en novise! Men jeg kan altså ikke skjønne at det skal være noe i veien for å kappe pipa slik at prestasjonen med 30-06 kommer på linje med 308... Samme kula med litt mindre trøkk. Ingen som klager på effekten av 308...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...