Jump to content

Valgets kval til rådyrjakten


Tordenstav

Recommended Posts

Er blitt invitert med på rådyrjakt til høsten og dette harr gitt meg ett problem, ved valg av våpen. Det blir jakt med Rifle og jeg har forskjellige alternativer som jeg funderer over. Dette er problemet. Høvdingen har en rifle jeg kan låne, den er kaliber 7x64 eller noe slik, vistnok ett vanlig kaliber i Tyskland, kan den brukes? Han snakket og om at en kunne søke omtillatelse og kjøpe ett ekstra løp til denne riflen i ett annet kaliber, da de 7x64 skuddene kostet en fot og en arm og utvalget ikke var kjempestort i Norge. Han har og en win 30-30 Leveraction som jeg vurderer å kjøpe aimpoint til dersom denne skal brukes. Ett siste alternativ er å kjøpe en egen rifle, og spørsmålet er da hvilket kaliber en bør gå for... tenke tenke tenke :?::?:

Link to comment
Share on other sites

Begge de to du har tilgang til fungerer utmerket på rådyr.

 

Skal du investere i ei ny rifle ville jeg tenkt litt videre bruksområder enn kun rådyrjakt. Du kan ikke bomme med de tre "kjedelige" 6,5x55, 308 eller 30.06.

 

Før det kommer en haug med spesifikasjoner på "rådyrkaliber", kuler og krutt så kan jeg jo fortelle at jeg i høst skjøt rådyr med elgvelteren 375H&H med ypperlig resultat. Så lenge anslagsenergien når kravet på 980 så fungerer det :D .

Link to comment
Share on other sites

noe av spørsmålet er hvor det lønner seg å legge pengene, på 7x64 er det zeiss med hakemontasje, utmerkede greier, men en storviltprøve med amunisjon koster fort 800 kr. dersom dette kaliberet og er såpass kraftig at det ødelegger mye kjøtt er det gjerne verdt å ruste opp kåbåi-børsen med aimpoint, få billigere skudd og eventuelt mer kjøtt dersom det blir felling? Eller tenker jeg helt latterlig nå :oops:

Link to comment
Share on other sites

Nå trenger du ikke skyte de 30 treningsskuddene med jaktammo da, bare de 5 skuddene på selve prøven. :wink: Skyt treningsskuddene med rimelig ammo, og bruk evt et par-tre jaktskudd til siste innskyting. Blir det billigere for deg da?

Link to comment
Share on other sites

noe av spørsmålet er hvor det lønner seg å legge pengene, på 7x64 er det zeiss med hakemontasje, utmerkede greier, men en storviltprøve med amunisjon koster fort 800 kr. dersom dette kaliberet og er såpass kraftig at det ødelegger mye kjøtt er det gjerne verdt å ruste opp kåbåi-børsen med aimpoint, få billigere skudd og eventuelt mer kjøtt dersom det blir felling? Eller tenker jeg helt latterlig nå :oops:

 

For det første så vil ikke kraftigere kaliber ødelegge mer kjøtt. Tunge kuler og lav hastighet er mye bedre enn lette kuler i stor hastighet i så måte. Og 7x64 er ikke et kraftig kaliber. 30.06 er jo 7,62x63 så de er ikke så forskjellige.

 

Men en aimpoint på kåbåi-børsa ville gjort seg :lol: . Artig våpen.

Link to comment
Share on other sites

Ja, tror det hadde sett sjef ut :D

 

må undersøke litt hvilke typer amunisjon som er tilgjengelig i det kaliberet, og hvor mye de koster de forskjellige. Ofte er det jo slik at de tingene som ikke er så vanlige ofte er dyrere en de som er vanlige. Regner nesten med det gjelder amunisjon til 7x64 og :?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...