Jump to content

kjøpsråd Beretta silver pigeon


skullerud

Recommended Posts

Jeg har lagt egget, og prøvd en Beretta 686 Silver Pigeon :roll:

Ikke at jeg har råd til en sånn, men det er vel mulig å få kjøpt brukt, så spørsmålet mitt blir da: Hva kan være galt? Hva skal jeg se etter? og er det forskjeller som er viktige å vite om før man handler brukt?

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Jeg er på ingen måte noen ekspert, men det jeg ser på når jeg kjøper hagler er om de "tighte". Om du lukker geværet og deretter tar tak i kolben og løpet og vrir/vender bestemt fra side til side, så skal det ikke være noe slark av noe slag.

Lukkebolten (i mangel på et annet ord) på toppen av geværet skal ikke stå rett ned eller være over 90 grader. Den skal peke litt mot høyre når geværet er lukket.

Sjekk etter buler på løpet utvendig og se inn i løpet mot en lampe og se om du kan se rust eller skader i løp og kammer. Kolben og forskjefte sjekkes for skrap og sår. Utvendig rust er heller ikke noe særlig. Chokene bør du prøve å skru ut, har opplevd at brukte geværer med fastbrente choker selges. Du kan også ta av forskjefte og holde geværet opp ned mens du rister, hører du klikkelyder så kan det være slark.

Prøv også avtrekk mot klikkpatroner om du har anledning.

Du kan også trykke inn ejektorene og teste dem med klikkpatronene, eventuelt ta ut ejektorene og inspisere fjærene. Et pent gevær gir også inntrykk av hvordan forrige eier vedlikeholdt geværet.

 

Beretta geværene er stort sett geværer som jeg har inntrykk av at holder seg i årevis uten service. De fleste delene i en Silver Pigeon kan lett byttes og forskjefte kan strammes. Skulle det oppstå slark eller lignende så burde det være en enkel sak for en børsemaker å fikse.

 

Jeg har 2 Beretta´er og er kjempefornøyd, begge ble kjøpt brukte og den ene er fra 1972 og er like "tight" som da den ble laget :)

Link to comment
Share on other sites

Blir brukt uansett. Men sporting'en er min for langt under halv pris. nå må jeg bare bestemme meg for om den ekstra vekta er et problem. Men hey, jeg har drassa rundt på en gammel star baiakl 27 i alle år, og den er vel strengt tatt omtrent like tung som sporting'en.

Link to comment
Share on other sites

Hva kan være galt?

 

Har en slik hagle, og er veldig fornøyd.

Men jeg ser for tiden at folk forlanger noen voldsomme priser for slike hagler brukt.

I annonsene har jeg sett at selgere setter opp noen veiledende priser på f.eks. 22000 osv.. for 686 silver pigeon.

Kan godt være at dette er veiledende pris på en ny silver pigeon idag, men synes ikke de prisene skal være utgangspunkt til pris på en hagle som er kjøpt for en helt annen sum for mange år siden.

 

Jeg betalte vel rundt 14-15000 for min for et par år siden, da etter litt pruting, men så senest i fjor at det var flere som solgte nye 686 sp. for ca 15000 kr.

 

Det jeg ville frem til her, er egentlig bare det at jeg mener det er noe galt med bruktprisene.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Har en 686 Silver pigeon super sporter, ga 13000,00 for den hos Landerø (brukt) for to år siden. Fikk en proff hagleskytter til og se over den for meg og han mente jeg hadde gjort et bra kjøp. Jeg er ingen hagleskytter selv, men syns den er veldig god og skyte med. Anbefales.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
trosun skrev:
Prøv også avtrekk mot klikkpatroner om du har anledning.

Bare husk at vekslingen til 2. skuddet er rekyldrevet slik at du faktisk bare får trukket av ett klikk.

Mange som tror de har kjøpt katta i sekken når de skal prøve den første gangen med klikkpatroner. :?:)

 

Helt riktig, den fella gikk jeg også i. :D:D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...