Jump to content

Blodsporprøve i Sverige


frodo

Recommended Posts

Svenskene har ikke samme oversiktssystemet som vi har her hjemme via NKK. Du må derfor leite opp hver enkelt klubb som arrangerer sporprøver.

 

Du må sjekke om du må ha med deg egen chipavleser; det er vanlig å ta med sin egen der borte. Ellers er det vanlige vaksinasjonspapirer du må ha med.

 

Jeg var i Gävle i fjor sommer og gikk et såkalt Nattprov - dvs. en ordinær blodsporprøve som foregikk om natta (prøvene begynte i 22-23- tiden og du måtte ha hodelykt for ikke å bryte beina av deg i mørket). Veldig interessant opplevelse kan man si.

 

Svenskene har skudd og slepespor i sine prøver - ellers er det likt som hos oss. De er strenge på dette med tapsarbeid; 1 minutt regnes som leeenge og mer enn 2 minutter gir nedsatt premiegrad. Du får vite resultatet med engang du er ferdig med sporet.

 

Sånn var det i alle fall på den prøven jeg gikk med Amigo.

Link to comment
Share on other sites

Hvis hunden den er NVCH, og du vil prøve på SVCH, må du huske at du må gå en ordinær prøve.

Ellers er skissen du finner i regelverket på SKK feil, vinklene blir riktige hvis du går fra SLUTT til START. En riktig skisse finner du her.

 

Om selve sporet er det i tillegg til det jaktlykke nevner som forskjeller en max-tid på 45min og en tilbakegang, og den kan være vrien hvis hunden ikke vant til å ringe stort nok og langt nok tilbake, så den bør du trene på. Du kan også sjekke hvordan den reagerer på skudd hvis den ikke er vant til det. Hvis det er en typisk jakthund du har, er det normalt bare positivt at det dras en skank i sporet. Mulig "veske-hunder àla Paris Hilton" kan reagere negativt på dette, det aner jeg ikke...

 

Om dømmingen så tar heldigvis jaktlykke feil på at 2min leiting gir automatisk nedsatt premiegrad. Hvis hunden ringer først til høyre på tilbakegangen og sporet går til venstre, vil man ha for høyt tempo om skal klare dette på 2 minutt. Men dømmingen der borte varierer enda mer enn i Norge. En dommer jeg snakka med brydde seg døyten om hvor lang tid hunden brukte på et tap, han brukte klokka kun til å sjekke max-tiden. For han var det mer negativt å krysse sporet 2 ganger i løpet av 2 minutt uten å ta det opp enn at hunden leiter i 5 minutt uten å krysse sporet for så å ta det opp første gang det ble krysset. Men hvordan dommerne dømmer kan du uansett ikke gjøre noe med.

 

Ellers varierer også arrangementene veldig mye der borte. En ordinær prøve kan bestå av 40 ekvipasjer og de pøser på med dommere slik at det hele er over i løpet av 2-3 timer, men den kan også gå over f.eks 4 dager med kun èn dommer som dømmer 3-4 hunder pr. dag.

 

Hvis du reiser langt, kan det være et tips å legge et treningsspor eller i det minste ta en tur med bikkja i det nye terrenget slik at den blir vant til de nye luktene, dette er spesielt viktig hvis det er mye rovdyr eller villsvin i det området som du skal gå prøven i. Det kan være veldig forstyrrende hvis bikkja opplever disse for første gang under prøven.

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode tips, og takk for sist jaktlykke. ( NM i Os :) )

 

Vi er meldt på en ordinær sporprøve i Østersund 17 Mai.

 

Hunden,en korthåret dachs,brukt som jakt-kos-og ettersøkshund, takler ett skudd i sporet.Men for vi beskjed når de skyter?

 

Tilbakegang er ett moment vi aldri har trent på.For håpe att viljen til å finne sporslutt takler det. Synes det blir for kort tid inntil prøven på å trene inn noe nytt.

Chipavleser er vel ikke allemannseie? Må få sjekket det med arrangøren.

 

Slepes skanken i vinklene og ved opphold? Mente at jeg hadde lest det.

 

Ser forøverig av resultatlister at de som gjør det bra,oftest har de raskeste tidene.

Link to comment
Share on other sites

Skuddtesten foregår ved at du får beskjed om å stoppe hunden, den som skal skyte går 10-15-20m videre i sporet og skyter, så skal dere fullføre sporet. Et tips her er å gjøre minst mulig ut av det både før og etter skuddet, bare stopp hunden når du får beskjed og stå helt rolig til du ser den begynner å ta opp sporet igjen etter skuddet.

 

Skanken slepes fra start til slutt, inkludert i oppholdene. Et mulig (dog lite sannsynlig) problem med dachs er at skanken kan gjøre den løsmunnet.

 

Men dette går nok bra, skal du se. Generelt har svenskene større problem med norske spor enn omvendt. Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

50-100 m før sporslutt så stoppes ekvipasjen og dommeren går ca. 10 m fram og skyter i lufta. Dere får beskjed om å vente og hunden skal være skuddfast. Vær oppmerksom på at selv om hunden takler skudd så går sporet gjennom kruttrøyken, og noen reagerer på det.

 

Det er slepespor hele veien. Det er bare i Norge at hjorten kan fly :wink:

 

LYKKE TIL!!!!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Sol,skyfri himmel, 15 grader +.

 

Ved oppmøte var dommere allerede utpekt til de forskjellige ekvipasjene. Trakk internt om rekkefølge. Her var dommerne også sporleggere.

Rett etter sporstart for jeg beskjed om å ligge lengre bak hunden.(Min 5 meter)" Her er det hunden som skal bedømmes" :?:

En fugel flyr opp i sporet, men Ronja har låst sporet . Er litt nervøs da nesen kommer litt høyere opp enn vanlig, men sporopphold, vinkler og tilbakegang går som ................ :D

Får beskjed om å stoppe hunden. Dommer går så fram , og fyrer av ett skudd. 8)

Går en liten runde utenfor kruttrøyken,rett imot sporslutt. ( en inntørka rådyrskank )

Etter mye ros til hunden,får vi beskjed om premiering. 1m/hp. :D:D:D

Sitat: en utrolig dyktig tispe med fantastisk arbeide i tilbakegangen.Meget roligt og nøye sporarbeid.

 

" Ja jeg elsker denne hunden"

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...