Jump to content

Kule til drivjakt


358 Win

Recommended Posts

Sitter allerede nå å funderer over hvilken 308 kuler jeg skal bruke på drivjakta i Polen i november.

Krav jeg setter til kula: hurtigekspanderende, for best mulighet til å parkere viltet på stedet. Solid nok til å gå igjennom hjort og villsvin ved sideskudd i bogen . Ikke så solid at det skal være overhengene fare for rikosjetter (type Barnes X )

Kjøttødleggelse er ikke tema.

Jeg har tenkt på Nosler Ballistic Tip 180 gr eller Partition 180. RWS H-mantel er vel også hurtigekspanderende men bakdelen går vel langt. Kunne også brukt en loddet kule men har fått det for meg at viltet har lenger fluktstrekning enn ei kule som avgir endel splinter.

Hva mener dere???

Link to comment
Share on other sites

jeg har ikke lagt noen hjort i bakken selv, men en i jaktlaget la ned tre hjort i fjor med oryx 180 grains i 308. På alle tre hjortene ble det gjennomskyting (ingen av hjortene var imidlertid særlig store, men det ble som sagt gjenomskyting).

 

Sånn som det så ut på sårkanalen så ekspanderer denne kula forholdsvis fort, og lager en ganske kraftig sårkanal. Foruten sårkanalen var det lite ødeleggelse av kjøtt. kan hende dette er et godt alternativ som ikke gir for stor fare for rikosjett.

Link to comment
Share on other sites

Hmm, kan nok være jeg skulle gå for en loddet som Oryx ja.Har brukt den i 9,3 (285gr) og var forsåvidt fornøyd men den gikk ikke gjennom en liten elg. Rundneset vil jeg ikke bruke pga sikker funksjonering i en Hk 770 halvauto men en vanlig spiss Hornady kunne jeg sikkert brukt . Brukte Hornady 165 i hele høst både på hjort og rådyr her hjemme så jeg vet jo at den virker men jeg kunne tenke meg en kule som åpner seg svært raskt og avgir splinter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...