Jump to content

Laika på luftetur i ullernkollen


Melvin

Recommended Posts

I disse agurktider tenkte jeg at det var greit med en liten hunde historie.

 

Jeg er for tiden student og må ta helgene til hjelp for å tjene penger. Så i helgen hadde jeg tatt turen til ullern (et bedre strøk i Oslos vestkant) for å skifte noen vinduer for en kunde.

Noen ganger har jeg med bikkjene på jobb, synes det er greit og det gir de god miljøtrening.

Så de sto bundet i hagen, 2 bassetter og 1 laika. Og kl 20:00 på lørdag setter Bassetene i en skikkelig konsert. Og jeg skjønte fort at her er noe muffins, løper ut og mine styggeste antagelse blir fort bekreftet, laikaen har greid og stikke. I det jeg oppdager det begynner det og fly ganske mange tanker igjennom hode.

1. Å nei ikke her hvor det er så sinnsykt mye katter?

2. Hvordan i allverden skal jeg få tak i den bikkja nå?

3. Detta blir en sein kveld. !%#¤"%!/!/ møkka bikkje.

4. :idea: Jeg slipper frida(bassetten) på sporet. Så blir det los, også er det bare og stille innpå å hente begge to.

 

Så tenkt så gjort. Jeg slapp basseten på sporet, losen fyrte opp og jeg løp etter.

Rett utenfor porten møtte jeg første tegnet på at jeg var på rett spor.

Et par som var på luftetur med terrieren, sin sto som forsteinet med bikkja på armen.

Og jeg gikk forsiktig bort og spurte "Dere har vel tilfeldig hvis ikke sett en litt stor svart hund komme for bi her? Og det er vel ikke derfor dere står med bikkja på armen?"

 

Jo da, de hadde sett en svart bikkje komme forbi her. Og den kom så sinnssykt fort at de syntes det var best og berge terrieren. I tillegg hadde det kommet en liten hvit en på slep og den bjeffet.

 

Samtalen med terrier parret ga med en noen lunde grei retning på hvilken vei jeg skulle fortsette. Og 200 meter lenger nede i gata traff jeg en liten gjeng med litt eldre damer og menn i festantrekk som tydelig ventet på skyss.

 

Jeg stilte de samme spørsmål: "Dere har vel ikke sett en litt stor hund komme for bi her?"

Og en behjelpelig eldre mann kunne opplyse meg om at. " den kom her i en voldsom fart, så ut som den var på grevling jakt. Virket til og være i jakt modus. Den tok et par runder rundt husene her før den stakk videre ned i hagen på huset der borte."

"Og etter den kom det en liten hvit en, den skreik som den hadde vondt. Men den løp den veien, en helt annen rettning" Kunne kona hans tilføye.

 

 

Og det var i det øyeblikket at jeg innså at odsene ikke hadde forandret seg i min favør.

Ikke bare katter men grevling også. Kan det bli værre. Og mitt "los på laikaen" prosjekt tok en venning som jeg ikke likte. To løse jaktbikkjer i på hvert sitt katte/grevling prosjekt, dette blir i vertfall en sein kveld.

 

Etter det fortsatte jeg å løpe/kjøre rundt i nabolaget. Syntes jeg hørte bikkjer som bjeffet over alt. Dumpet etter hvert borti en koselig mann som var ute og luftet sin kleiner munsterlender. Og vi begynte å snakke om den rømte laikaen, og jeg i det jeg fortalte at den var VELDIG glad i katter. Så jeg bare ansiktet hans skifte farge, og han hadde en kommentar " Å f..n, her som det er så mye katter, lykke til"

 

Jeg fortsattte å lete etter bikkjene i 2.5 time og møtte flere som hadde sett bassetten, men laikaen var sporløst borte. Kl 22:30 ga jeg opp, og bestemte meg for å ringte til viking.

 

Og jo da, de hadde fått inn melding om begge bikkjene, og var på vei ut for og hente de nå. Det siste en student trenger er en utgift på 3000 kr fordi jeg måtte hente bikkjene hos viking. Så jeg fikk overtalt de til å gi meg adressene og tlf. Så kl 23:00 lå begge bikkjene på plassen sin i bilen igjen og jeg var 20 kilo letterer. :)

 

Tusen takk til viking.

 

Nå er det skru karabiner på alt av kjettinger og tau. Navn på halsbåndene. Og jeg er straks på vei på beverjakt med alle tre bikkjene i bilen :)

Link to comment
Share on other sites

Godt dere likte historien. Er rimelig glad den endte godt.

 

Hadde pinadø ikke turt å slippe på basset jeg nei, men idéen var god - ei stund! :mrgreen:

 

I etterpå klokskapenslys vet jeg ikke om jeg synes ideen var så god alikevel. Hadde nok ikke gjort det igjen. Men er man desperat så er man desperat.

En laika løs i et finere villastrøk med tett bestand av katter er på ingen måte en drømme situasjon. Heller et reelt mareritt. Heldigvis gikk det bra.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...