Jump to content

Mauser i 458 Socom


Recommended Posts

Er det nokon som veit om løpsblanks i 458 med 1-8 stigning eller liknande egna for subsonic-prosjekt?

 

Har ein M98 som er planlagt utrusta med dette løpet, men eg er litt usikker på kva patron løpet skal kamrast i. 458 Socom er mest nærliggande, men eg kan ikkje fri meg heilt for frykta for mateproblem med denne i Mauseren. Har derfor og vurdert 450 Marlin/458-2" då eg veit av eiga erfaring at mauser i 458 winmag funkar heilt fint med tanke på funksjonering so lenge børsemakaren er edru.

 

Ser fram til konstruktive innspel og tips om plassar (i Norge) å handle løp.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fått bygd både 450 marlin og 458 socom på sevenkasser.

Jeg ville valgt 450 Marlin hadde jeg vært deg. Socom er konge, men jeg hadde høyere prestanda med maksladninger i 450`en. Sub fungerte også temlig bra i den.

Mating er alltid tema når det gjelder socom, og dette gjelder også min. Fungerer ok, men ikke i næreheten så bra som 450`en gjorde.

Ikke helt utenkelig at det blir ei pipe i 450 igjen 8)

Link to comment
Share on other sites

Det funker nok med både 458x2" og 458 Socom tenker jeg, med litt klundring.....det er ikke bare moro å få disse butte småtassene til å mate godt, og ennå værre fra en Mauser.

Socomen har dårlige hylser, så en annen variant er 458/300 RSAUM. Den tåler full-blås ladninger mye bedre, sies det. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Er det merkbar forskjell i lydnivå i subsonic med 458 socom og 450 Marlin med samme kuletype og dempar?

Kor stor forskjell er der i kruttmengde mellom desse to patronane ved ladning til subsonic med samme kule?

 

 

Siden jeg har hatt 450 og har socom bygd på sevenkasser, kan du få mine erfaringer.

Det er forskjell ved subbruk på disse. Jeg får jevnere V0 og presisjon med socom og sub sammenlignet med 450 og sub. Jeg fikk noe høyrere prestanda med 450 og maks kontra socom og maks. Ang lydnivå blir svaret her litt tvilsomt da jeg nå har større demper på socom enn det som ble brukt på 450.

Ang kruttmengde tiltenkt ren subbruk er disse identiske. det ligger mellom 9 og 15 grs avhenig av kulevekt og ønsket V0

For mye subbruk hadde jeg utvilsomt valgt socom. Skal subbruken bare være ei ekstra artiggreie hadde jeg valgt 450 Marlin / 458*2"

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...