Jump to content

Skytterlagskrutt, lagt ut artikkelen.


høggern

Recommended Posts

etter å ha svart ca 842 spørsmål på hvordan man kan finne ut hvordan finne ladedata for skytterlagskrutt, hva skytterlagskrutt omtrent tilsvarer av "vanlige" krutt osv, så har jeg skrevet en liten artikkel om emnet. (jaja, liten og liten, den ble på noen sider .....)

 

denne artikkelen hadde jeg tenkt legge ut her.

 

men da jeg satt å vurderte å legge den ut, kom jeg fram til følgende tankerekke:

1) hva om noen lager seg ladedata på grunnlag av det jeg har skrevet, står jeg da moralsk eller i praksis ansvarlig for ødelagt materiell og eventuelt skytter? om jeg på noen måte kan svare ja på det, så kommer ikke denne ut av min pc :S

 

2) om jeg legger ut denne, betyr det at jeg må krangle plassering på brennhastighetsskalaen med noen som tilfeldigvis engang har hatt et av disse kruttene som har vært ekstremt hurtig eller sentbrennende og da mener det er en helt anna plass på skalaen enn jeg skisserer? om svaret her og blir ja, så vet jeg heller ikke om jeg gidder. dette er jo nesten like heftig diskutert til tider som de hundelignende villdyra som bor i skogen å spiser elg og sånn....

 

3) vil dette medføre at innboksen min for PM blir enda mer nedlassa med spørsmål om lading enn den til tider allerede er (jada, jeg svarer med glede, men hva om......) ?

 

 

huff og huff. en slik sart sjel som meg kan bli tullerusk av mindre problemstillinger enn dette ;)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nå sliter du med samme problemstilling som kruttprosusentene har når de utgir ladetabeller. Det er ikke uten grunn at de er forsiktige med maksladninger.

 

Personlig syns jeg du skal publisere artikkelen din. Legg igjen en advarsel på at du ikke tar ansvar for bruk av dine ladedata. Det er opp til den enkelte hjemmelader å selv vurdere hva som er trygt. Kan han ikke det så bør han heller ikke lade egen ammunisjon.

 

Er det virkelig så store variasjoner i skytterlagskrutt at du ikke kan legge ut trygge ladedata så bør du hvertfall gjøre det klart for alle, og heller legge inn lotnummer på dine ladninger og dine tanker om saken.

Link to comment
Share on other sites

Høggern:

 

Har du med anbefalt settedybde også?

Dette står det lite om i tabellen på boksen (eller andre plasser).

 

Settedybde på kruttet? hmm, i bunnen av hylsa kansje ? (sorry Kristiansen, jeg måtte bare ;) )

 

 

nei har ikke anbefalt settedybde på kula med der. men kan skaffe deg det om du bare gir meg litt tid ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...