Jump to content

Hjemmelading .45 ACP - hylser,vekt volum og messinggods


SærSkyttern

Recommended Posts

Jeg har ladet .45 ACP'en i noen år nå og har stort sett prøvd å holde meg til det samme fabrikatet i messingen. Men etterhvert har det blitt mindre messing å finne rundt så jeg har måtte ta meg til takke med det som er å oppdrive. På grunn av dette har jeg redusert 10% på startladningene når jeg begynner på en lott. Problemet nå er at det er ganske store avvik på hylsene, spesielt vekt og hylsetykkelse. De amerikanske hylsene (R-P, W-W, CCI) veier i snitt 10 grs mindre enn de europeiske hylsene (Geco,GFL,S&B). Hylsevolumet varierer betraktelig. Har sittet og regnet litt og kommet fram til at enkelte ladninger må justeres helt opptil 0,6 grs for å utjamne hylsevolumforskjellen. Da har jeg også trimmet alle hylsene til samme lengde. Siden 0,6 grs er mye har jeg ennå bare holdt det på det teoretiske planet. Størrelsen på .45 patrona har jeg ikke lyst til å spøke for mye med når det gjelder trykkvariasjoner.... Hylsetykkelsen og kulehold er også et problem. Av og til "detter" bare kula ned i hylsa, andre ganger kan den gå trangt. Dette har også skjedd med likt hylsefabrikat (Geco). Jeg tok en gitt ladning fra Normas ladetabell for pistol: 5.7 grs P4 med Rem 230FMJ i Geco-hylse. Jeg byttet ut denne kula med Partizan 230FMJ i dia. ".450 og startet forsiktig. Da jeg følte meg trygg på denne, ladet jeg samme ladningen i 4 andre hylser (W-W,S&B,GFL og CCI).

Resultatet ble 770/648 ft/s med et snitt på 700 ft/s og spredning på 122 ft/s!! Presisjonen er rimelig på 25m (c/c 100mm) men på 50m begynner forskjellene å gjøre seg gjeldende i spredning og kulefall. Jeg lader både til felt og praktisk og syntes det er skummelt å holde seg over 170-faktoren i praktisk..

 

Er det flere som sliter med dette syndromet, eller bør jeg hive alt hylserasket og begynne på nytt med bare nye hylser, hvis jeg kan finne det?

 

Hvis det er noen som har gode kilder på .45 hylser av bra merke, er jeg takknemlig...

Link to comment
Share on other sites

..

 

Er det flere som sliter med dette syndromet, eller bør jeg hive alt hylserasket og begynne på nytt med bare nye hylser, hvis jeg kan finne det?

 

Hvis det er noen som har gode kilder på .45 hylser av bra merke, er jeg takknemlig...

 

Det første jeg vill ha gjort var å holde meg til ett hylsemerke.

 

Suplert opp det merket jeg hadde hatt flest av nå og solgt / byttet de resterende hylsene.

 

OM du legger inn bosted i profilen din, så kanskje det er noen i nærheten som kan hjelpe deg.

 

 

Jeg har endel 1.gang skutte 45 hyls i forskjellige fabrikat + 1600 fabrikknye

Hvilke merker foretrekker DU ?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg sitter vel på rundt 250 hylser i 11 forskjellige fabrikat tenker jeg. Hvs noen vil bytte så.....

 

Dem jeg foretrekker er S&B og CCI pga. tilgjengeligheten. Å ha noen Geco for referansebruk, siden tabellen jeg har bruker denne, kan være greit.

 

Jeg bor i grenlandsdistriktet....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...