Jump to content

Sykling med dachs


Ilatad

Recommended Posts

Hei.

Har fått meg ny sykkel og håper det kan hjelpe meg med å finne kondisjonen :oops:

Er litt skeptisk til å ta med dachsen på sykkeltur ettersom hun har så korte ben, er det noen som har erfaring med dette? positiv og negativ ;)

 

hun klarer jo å springe et stykke hvis jeg tar det litt med ro, men er litt redd for at det kansje blir litt for mye..?

Link to comment
Share on other sites

Tja, det er jo meninga en dachs, i likhet med andre jakthunder skal kunne springe flere timer i skauen da, så det skulle vel ikke være noe i veien for det. Farta må selvsagt avpasses skrittlengden på bikkja, så det er jo ikke sikkert du blir så veldig sprek av å sykle med en sånn ultrakortfoting. :wink:

 

Hilsen en som bare har vanlig kortfoting, som synes det er knall med sykkeltur.

Link to comment
Share on other sites

Du får putte dachsen i svipptursekken når du skal ned bakkene igjen da, så får du noe morro ut av turen også! :mrgreen:

 

Veldig bra at du vil sykle med bikkja da, det gir uansett mer effektiv trim (til bikkja) enn å gå med den. Men vil DU komme i toppform så er kanskje det beste å jogge med bikkja, passe tempo for dachs det. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Kan være lurt å passe på at bikkja får drite først, har hatt et par ubehagelige bråstopper med bikkja mi. For når han har bestemt seg for å drite så huker han seg ned i dritestilling med håndbrekket på alle fire beina og driter, noe som medførte at min heimlaga springer (les: skistav med klessnor) ble bøyd mens asfalten fikk kloremerker! :mrgreen:

 

normal_DSC00810.JPG

Link to comment
Share on other sites

hm. sluttstykkedachsen fant ut at han var interessert i bakhjulet på sykkelen... Problemet var at dette var i fart... Ble vanskelig å få han til å løpe noe spesiellet smart i springeren etter det.

Link to comment
Share on other sites

Får man springeren lavt nok så burde det ikke være noe problem, eller mekke noe som jeg gjorde, ikke sjans for bikkja å komme nær sykkelen. Skjer det noe som ikke skal skje, så ryker enten skistaven, den løsner fra bagasjebrettet, eller den heller spinkle karabinkroken jeg bruker slites opp.

Link to comment
Share on other sites

Det er lett å lage til noe her selv, det viktigste er at festepunktet fra hunden til sykkelen er under "tyngesentrum" til sykkelenm da kan den i praksis ikke dra deg over ende. (Nå er vel det neppe noen fare med dachs uansett... :lol: )

 

Daskelasken drar nok hardere enn du regner med, tror jeg ;)

Link to comment
Share on other sites

Sykla ei mil med Ares i ettermiddag; konklusjonen er at bikkja blir i form, mens jeg fryser på sykkelen... :oops: Bremsa mer enn jeg trødde, og trødde ikke mye.... Hvor mye krefter bor i en liten kropp egentlig?? Han drasse avgårde på 100 kg meg og sykkel hur lett som helst.

Link to comment
Share on other sites

Dachsen min har jeg løs når jeg sykler, synes det er tryggest både for meg og den, den løper fint med hodet på siden og rett bak forhjulet så jeg har full kontroll på den hvis det er mye trafikk.

 

Har dachsen og bretonen løse med fot og dreagelen i bånd da denne ikke er trafikksikker ennå, da går det helt fint å sykle med tre hunder, har en 4 km tur hver morgen så får de en fin start på dagen :)

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor sies asfalt å være skadelig egentlig? Jeg vet det hevdes den er hard og sliter mer på bein og ledd og slikt på bikkja, men en knallhard grusvei er da like hard... Det jeg ser er at asfalt sliter ned klørne på bikkja mye mer enn grus.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Har sykla mye med dachser, to og to. Det går fint, men følg med på bikkja og la den få ha sine naturlige temposkifter. Galopp-trav-galopp-trav...osv... ikke press på.

Det er er lettere med dachs enn med støre hunder. Jämten min drar hele springer-dritten skeiv og bøyer stanga! På ham så har jeg begynt å bruke et feste forran på svingkransen. Det enste driten da er at jeg ikke har så stor kontroll på om han plutselig vingler uti veien. :|

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...