Jump to content

Pelsslipp midtvinters


jaktlykke

Recommended Posts

Er det flere med hunder som røyter nå? Er liksom ikke heeelt tida for å skifte pels midt på vinteren - men polartispa mi begynte brått og uhemmet å slippe pels i dag. Så da var det bare å finne fram stålkammen og vente til dyret hadde tørka etter snøturen.

 

Dette er resultatet etter 5 minutter med børsten :shock:

pels003smallfb0.jpg

Link to comment
Share on other sites

OT: Jeg så trådtittelen og klikket meg forventningsfullt rett inn. Ble litt skuffa, må innrømme det. :lol:

 

BTT: Imponerende! Nå er det bare å samle opp ulla, kare og spinne den, og så kan du snart strikke deg et par ordentlige raggsokker.

Link to comment
Share on other sites

Hehe - din gris :D

 

Jeg har samla ulla hennes i 3-4 år nå og har en stappfull striesekk som engang i tiden faktisk skal bli til garn 8) Verdens mykeste ull - og det sies at klesplagg fra hund er fantastisk varme og myke.

 

Har en genser lagd av pelsen fra ei tervuren tispe vi hadde, Den er veldig myk og varm ja :D

Link to comment
Share on other sites

Ja det tror jeg også. Vi har jo stort sett mildvær året rundt på mine breddegrader (kysten av Hordaland) så det er vel ikke helt utenkelig. Aika bruker å slippe pelsen mye seinere på året, men dette her var jo ekstremt. Det er bare noen få måneder siden sist pelsslipp, så fortsetter det slik blir det mye ull her i gården :P

Link to comment
Share on other sites

Hehe - din gris :D

Huff, ja, den der var på grensen. :oops: Skal skjerpe meg, hvis ikke får jeg sikkert en advarsel. :mrgreen:

 

Jeg har samla ulla hennes i 3-4 år nå og har en stappfull striesekk som engang i tiden faktisk skal bli til garn 8) Verdens mykeste ull - og det sies at klesplagg fra hund er fantastisk varme og myke.

Tøft! Mer eksklusivt enn vikunja det der, jo.

Link to comment
Share on other sites

Har en Mastin Espaniol som har hatt det samme nå.

Mangler ikke på minusgrader her men pelsen forsvant .. og så gikk det ca 20 dager så begynte løpetida.

Dette har jeg vert borti mange ganger med forskjellige hunder så helt uvanlig er det ikke ..spesielt ikke dersom hunden er en del inne.

Link to comment
Share on other sites

Jeg trur det kan være flere grunner til at våre "moderne" hunder kommer i utakt med årstidene. Har liten tru på at mild vinter er noen god forklaring.

 

For det første steller vi godt med hundene våre, og forer regelmessig og med nøyaktig tilpassa for. De får i seg alle tenkelige (og utenkelige) næringsstoffer, og lever uten bekymring for mattilgang.

 

For det andre en det mange av oss som har hundene inne. Noen til og med i senga :oops:

 

Disse hundene har det dermed såpass godt at de bl.a kan ha løpetid opptil flere ganger i året. Hvis de hadde levd like nært naturen som sine forfedre, ville de nok vært pukka nødt til å stille seg inn etter årstidene hvis de skulle overlevd.

 

Fin bikkje forresten!

Link to comment
Share on other sites

Takk for det - Aika er en flott blandingsbikkje synes jeg også!

 

At Aika røyter nå er litt merkelig - hun er ute minst halve døgnet i hundegård og sover inne på gulvet om nettene. Ingenting har endra seg på disse 9 årene hun har levd; annet enn at hun altså har begynt å slippe pels oftere og mer plutselig om du skjønner. Ene dagen sitter pelsen fast - neste dag er det fullt snøkaos liksom. Det er uvanlig.

 

Men det er klart - hun er blitt eldre og mer makelig (liker seg mer inne enn ute) og løpetida har begynt å endre seg. Begynner å komme i "overgangsalderen" kanskje :D (gjør bikkjer det forresten :roll: ).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...