Jump to content

Lade med luftgevær-ammo til hagle. (4,5 mm/BB)?


Skreen

Recommended Posts

Aldri prøvd dette før, men hørte av en venn at han hadde prøvd det.

Han sa at han brukte vanlig leirdueammunisjon, tok ut hagla og helte inn blykuler (BB) og deretter "bretta" tuppen på patrona igjen etterpå. Han sa at det fungerte som bare f***. Skrøt stort over å ha skutt ravn på 40-50 meter med det. Jeg, forsiktig som jeg er, mente at det var galskap. Han blånektet og mente at det var helt trygt.

 

Derfor spør jeg, hvem hadde rett? Er dette farlig/lovlig?

 

"Å vite hva en ikke vet, det er å vere klok"

Link to comment
Share on other sites

Om det er farligt kan eg ikke svare på , det må gjerne de med hagle lading på samvittigheten svare på..

Men LOVLIGT ER DET IKKE og bruke i NORGE!!

Der er ikke lengre lov og bruke hagle ammo med bly i Norge til jakt!

Så pass på litt no.. :lol:

Håper eg ikke var for VOLSOM i mine utalelser, var bare slik at du skjønner litt va det går i.

Velkommen til Kammeret.no skal du værre!

:D

 

John

:mrgreen:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Om en erstatter ett gitt volum med små hagl (feks nr7,5 som i en lerduepatron) med samme volum større hagl, feks BB, vil vekten av hagl bli mindre. Rimelig ufarlig. Men muligens en dårligere patron, lukkningen av patronen har betydning for forbrenningsforløpet og patronens egenskaper.

 

EDIT-forutsatt samme haglmateriale!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

For det føste, som Cracy-John sier er jakt med blyhagl forbudt i Norge.

 

Når det gjelder å tømme en stålpatron for så å fylle den med blyhagl er det noe som ikke kan anbefales på noen som helst måte. Forskjellen på vekten av bly i forhold til stål på samme volum blir stor og en må regne med at trykket er vesentlig høyere, kanskje farlig høyt.

 

Ligg unna slike eksperimenter og stå ikke i nærheten av folk som skyter med slike patroner. :!:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ut fra at wadsens utforming som er beregnet til en 24 g ladning i 7'er tror jeg ikke det kan bli plass til så mange 4,5 mm. haggel til stjernebretten så selve ladningen utgjør fare men jeg ville ha veid haggelladningen først uansett .

Ellers holder jeg med de andre her om de negative sider .

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

For og legge til noe på denne tråden må jeg nevne at og lade 4,5 mm gjorde jeg mye før i tiden og det fungerer veldig bra på rev og jeg ladet slike til noen som brukte de på gås og de sa det var noe av det beste de noen gang har brukt .

Men da var patronen ladet med annet krutt og annen vads som gjorde at jeg fikk ca. 70 haggel i patronen hvis jeg ikke husker feil . Men og bruke dagens lerdueammo med den vadsen som er der kan jeg ikke tenke med blir noen kjempepatron . Men i utgangspunktet tror jeg ikke det er noen farlig ladning sånn trykkmesissig for de er jo ikke spesielt hart ladet men jeg aner ikke brennhastigheten på dagens lerdueammo så jeg vil si bytt ikke vads og fyll opp med haggel ,det anser jeg som rullett .

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...