Jump to content

6.5br


pettern

Recommended Posts

Er det noen som har noe erfaring om dette kalibere.Jeg har 6br i dag, Men vurdere og kamre om til 6.5br når pipa er utskutt neste gang.Går det og brotsje opp dier ,Og evt lade data.Tenkte og bruke 100gr rekrut og den nye sierra kula 107 meine jeg den var. :P

Link to comment
Share on other sites

Jeg har som Thomas skriver fått litt erfaring med patrona. Ikke nok foreløpig. Har brukt alt for mye av tilmålt fritid på kammeret.. :wink:

 

Dier: Jeg bruker Redding type-S full (30BR) til å presse hylsene. Det funker utmerket. Du kan selvfølgelig også bruke bushing-dier for 7BR, og hvis det er bushing-dier du bruker til din 6mmbr kan det hende du kan bruke disse.

Leon mente han brukte redding competition 6mmBR neck-sizer til 6,5BR. Jeg kjøpte et brukt die-sett av denne typen (6BR), men det var akkurat litt for trangt i halsen. Hvis det er denne typen dier du har, kan du prøve å utvide en 6BR hylse og presse den i din 6BRdie uten bushing, og måle utvendig diameter.

Hvis det er aktuelt å kjøpe brotsj, og å kjøre full pakke med fresing av halser vil du kanskje kunne kamre pipa slik at Redding BR competition 6mmdier vil kunne fungere.

Seater er kanskje ørlite verre men med brotsj er det mange gode løsninger. 7mmBR bushing-dier funker sikkert fint. Die-settet du har kan sikkert mekkes, men det er ikke sikkert det er den enkleste/beste løsninga. Det kommer an på hva du har.

 

Her er det mange muligheter, men du må fortelle litt mer om hva du skal bruke børsa til, og hvilket die-sett du har før jeg kan si noe mer...

 

Jeg har konsentrert meg om 6,5g, og først og fremst 7g scenar. Med 7g scenar klarer jeg (i mitt våpen/kronograf osv) å få den opp til ca 885ms. De Normahylsene jeg har brukt blir ”slappe i ringen” med det trykket, men Lapua hylsene fikser det fint. Med denne kula bruker jeg ganske komprimerte ladninger med N-140, men det gir ikke så konsise hastigheter som jeg skulle ønske. Det må litt mer testing til for å få det optimalt, men det samler brukbart allikevel.

 

Ladedata: Det finnes visstnok noe fra Sierra. Det finnes data i Manualen fra Hogdon som kommer i bladform og sikkert kan skaffes via Narvesen. Ellers er det nok en håndfull folk her inne på kammeret som kan hjelpe deg på vei.

 

Jeg har trua på'n.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal bruke børsa til jaktfelt, og tanken er at jeg kan kjøpe 6,5kaliber kuler som jeg kan bruke i 260rem som jeg bygger nå.Og kuleprisene er billigre i 6,5 en 6mm .Tenkte jeg skulle høre med børsemakern min om han kan gjøre noe med diene.Eller så er det vel bare og ringe Ragnar hansen,Han lager dier ut av blanks.Diene er en engangs investering.Synes dette virker spennende.Og en ting til pipa vil holde lenger. Shilen pipa som jeg bytta nå i 6br hadde nok rusla ca 5000skudd, og da virka det som den bynte og åpne og slenge fluer hit og dit.

Link to comment
Share on other sites

Modding er gjort, Bruker hs magasin og underbeslag.Mater som bare det,6br er topp til det meste ,spesielt press skyting, Kan skyte mange skudd før en får varm pipe,Lite rekyl. Slik jeg ser det så er det 2 fordeler med 6.5 br kontra 6br, billigre kuler og jeg kan bruke di samme kulene i 260rem. Og pipa holder ca 2 sesonger med jaktfelt. Vet ikke hvor mange flere skudd en kan regne med i 6,5 kontra 6mm.

En kamerat av meg skyter med 30br og den pipa syns jeg han prata på kansje 10000skudd.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...