Jump to content

Spørsmål ang Svensk hvit elghund


Snoalta

Recommended Posts

  • 4 months later...

Vet det er lenge siden du la inn denne, men hvis du er inne av og til og sjekker, så ser du kanskje mitt svar. Jeg har SVE, en tispe nå, har hatt denne rasen siden 1995, dette er min tredje hvite. Jeg jakter elg og går ettersøk. Rasen er kjent for å være mer allsidige enn gråhundene, som er avlet frem til å bli rene elghundspesialister. Med hvit elghund kan du jakte klauvvilt og rovvilt. De har et kjempefint gemytt, er rolige, stille, svært familievennlige hunder. Og de står ikke å gneldrer i utrengsmål.

 

Det beste for mitt vedkommende er at de er viltskarpe, lettdresserte, kontaktsøkende uten å snuble i beina dine. Som løshund har de har vett nok til å slippe dyr som absolutt ikke vil stå innen rimelighetens grenser, med andre ord, du får hunden med deg hjem når dagen er slutt. Eller, hvis det var feil dyr i forhold til kvota etc, trenger du ikke vente hele dagen på hunden for å få jakte videre med den.

Mange av de hvite brukes på bjørn og noen på villsvin. Rasen skal også kunne brukes på gaupejakt, uten at jeg personlig kjenner noen som gjør det. Du kan også få en hund som kan brukes som kombinasjon bandhund/løshund, selv om det kanskje er vanskelig å bli topp i begge deler. Men kombinasjonen løs/ettersøk er vanlig.

 

Jeg synes det er kjempeflott å ha en hund som hvilken som helst annen familiehund, men som også er en tøff jakthund når det er tid for jakt.

 

Hvis du ønsker mer info, kan du se på min hjemmeside www.123hjemmeside/hvithund-senja.no

Ta kontakt med meg der, hvis du ønsker mer info.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Hei. Har med interesse merket meg noen informative innlegg om hvit elghund. Skal skaffe meg en hund til jakt. Sverige/Norge Nordre Finnskogen. Primært elg, men er både bjørn og ulv i terrenget, og stundom jakt på også disse, om ønskelig å delta. Jeg jakter og mye storfugl med rifle, på topp. Med en "hvit" i følge, på høsten kan vel og støkkjakt og hagle fort bli aktuelt. Vårt terreng er adskilte enklaver, med to utsett/ terreng pr dag. Det pleier da å være tre hundeførere/ drivere som går inn, og ca 30 jegere på post. Hundetyper er både Jemthund, karelsk og grå norsk. Noen løse, andre i bånd. Erfaringsmessig har løse jemthunder ofte forsvunnet langt avgårde inn på naboterreng, og norsk grå markert/ loset dårlig. Jeg har et åpent syn, lite sans for vissvass preiket 2/3 står for her, og sans for vurderinger basert på erfaring og ikke synsing. Beste elghunden jeg har jaktet for var en blandingstispe uten noen form for elghunderaser i seg. Mer enn 250 elg falt for hennes sporing, søk og los, der elghundene ofte kun virret målløst rundt. Har forøvrig tre barn og. 3-10 år, så familiehund egenskaper utenom jakt er og viktig. Hadde falt veldig for Sort Norsk Elghund før jeg så annonsen om de hvite blandingsvalpene som nå er ute på Finn. Skikkelig "sort/ hvitt tenkende" med andre ord :winke1: Om du har kunnskap og erfaring omkring hvit, så vennligst ta kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...