Jump to content

9mm tung,eller lette kuler


ronny38

Recommended Posts

en lett kule vil i forhold til en tung kule i samme hastighet gi mindre rekyl

 

en lett kule kan du lade til å gå raskere enn en tung uten å gå over maks trykk. Dette kan være en fordel om du skal skyte på bevegelige mål.

 

lette kuler er mindre (kortere) og gir rom til mer krutt i patronen

 

presisjonsmessig er det lite å hente, ulike kuler gir ulik presisjon i forskjellige våpen (inkludert 2 like våpen)

 

Når det kommer til anslagsenergi er dette en effekt av både vekt og hastighet. En lett kule må derfor gå raskere for å "slå" like hardt som en tung.

Link to comment
Share on other sites

Husk at det i feltskyting er et faktokrav til ammunisjonen på 125. Faktoren regnes: kulevekt * hastighet (fps) /1000

 

En 124 grains kule må derfor ha en hastighet på 1010 fps for å klare kravet. Nå er det ikke så "kult" å skyte ladninger som er helt nede i faktoren, men det er lovlig. Husk også at farta på kula senkes om temperaturen faller litt. Kronograferer du kula på en varm sommerdag til 126 så er det mulig at den skyter 123 på en kald morgen. Det beste er å lade med en god sikkerhetsmargin. Personling synes jeg ikke det er mye forskjell på rekylen til en patron med faktor 125 og 135. Har du et godt grep og trent litt på god rekylopptak så går det bra. Du bør derfor lade til en faktor på minst 130 for å være på den sikre siden. Mange ble diska ved forrige felt NM pga for lav faktor.

Link to comment
Share on other sites

Husk at det i feltskyting er et faktokrav til ammunisjonen på 125. Faktoren regnes: kulevekt * hastighet (fps) /1000

 

En 124 grains kule må derfor ha en hastighet på 1010 fps for å klare kravet. Nå er det ikke så "kult" å skyte ladninger som er helt nede i faktoren, men det er lovlig. Husk også at farta på kula senkes om temperaturen faller litt. Kronograferer du kula på en varm sommerdag til 126 så er det mulig at den skyter 123 på en kald morgen. Det beste er å lade med en god sikkerhetsmargin. Personling synes jeg ikke det er mye forskjell på rekylen til en patron med faktor 125 og 135. Har du et godt grep og trent litt på god rekylopptak så går det bra. Du bør derfor lade til en faktor på minst 130 for å være på den sikre siden. Mange ble diska ved forrige felt NM pga for lav faktor.

 

 

Er du sikker på det er 125 i faktor :lol:

Link to comment
Share on other sites

Tunge kuler krever mindre krutt/hastighet for å oppnå faktor krav. Rekylen blir mykere og siktebilde (synes jeg) kommer mye raskere tilbake.

Lada til NM i fjor med 143 grains kobberbelagt med 3,7 grain N-340. Den var som fløte å skyte med (faktor ca.130), presisjonen var på 50mm (med 2 hender og anlegg) og siktebilde kom tilbake svært raskt. Den kunne godt samenlingnes med en svak .45 acp.

 

Så kjøpte jeg en Lyman støpetang 147 grain bevelbase, for å spare litt på penga, men her må jeg opp i hastighet for å få presisjon. Så rekylen er ikke så myk som på NM skudda :roll:

 

Så plukka jeg opp en kasse Winchester 115 grain (1500,- for kassa), og døm gikk f**n meg høl i høl!

Værsågod å bli gal!

 

Så her er det bare å teste, teste og atter teste!

 

Men husk at settedybden på tunge kuler er veldig viktig, da det skal skyves mer vekt. Noen få tiendeler av en millimeter kan øke trykket betraktelig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...