Jump to content

Hvilken twist til 6mm br? Krutt typer?


WinchesterM94

Recommended Posts

Men hvor tunge kuler kan jeg bruke i ett løp med 1/10 twist? 100grain? 105grain? Eller kan den klare 107grains kuler? Lengde blir 56cm tenker jeg da den da vil ha samme profil som de andre løpene til børsa. Har twisten noe og si på hvor lette kuler jeg kan bruke også? Kunne tenke meg noen lette varmintkuler til kråkeskyting også.

 

Er det også mulig og bruke N-120 og N-130 også i kaliberet? Ser ikke ladedata med raskere krutt enn N-133.

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring med 1:10" stigning i 6mmBr er at grensa for hva du kan bruke av kuler, går et sted mellom 90-95gr. Dette varierer litt med kulefasong etc. 95gr Berger VLD vil ikke stabilisere skikkelig i løpet mitt, mens 88gr berger LD FB fungerer helt topp.

Om du skal bruke kuler fra 95gr og oppover, vil nok et 1:8" løp være veien å ga, eventuelt 1:7" om de aller lengste kulene som 115gr Berger etc frister. Skulle jeg brukt så tunge kuler , tror jeg at jeg ville hatt en patron med litt mer hylsevolum enn 6mmBRn.

 

Jeg har foreløbig holdt meg til Vith N-530 til de kulene jeg har brukt, nemlig 88gr berger og 85gr Hornady Interbond.

Har en eske 55gr balistic tip liggende her, så jeg har planer om å prøve den etterhvert.. Det er mulig at kjappere krutt vil gi litt ekstra enn 530 med så lette kuler, men time vill sjåvv..

Link to comment
Share on other sites

Jeg har god erfaring med N-133 og lette kuler i noenogseksigrainsklassen. 66 og 68 grainskuler funger helt utmerket med ypperlig presisjon i min 6mmNBR med 1/8 twist.

 

Så det er bare å teste Mr.Sauer200STR . Riflestigningen du har valgt har en klar begrensning i kulevekt oppad, men det er fritt frem å eksperimentere med lette kuler .

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...