Jump to content

hjemmelaget rustfri grill


buttolo

Recommended Posts

hallo, her om dagen laget jeg en grill som skulle stå ved en gapahuk i skauen året rundt, og ønsket da, var jo selvfølgelig en rustfri grill, så vi brukte en gammel varmtvanns tank. legger ved noen bilder av fremgangs måten.

th.7fce31b3df.jpg

1. reska tanken for isolasjon, ledninger og varme (rør(spiral), målet meg frem til midten av tanken, og streket opp, og kuttet den med en 5" vinkelsliper. Godt tips er og bruke tape der tanken er krommet til og tegne opp etter, vanskelig å bruke linjal e.l.

th.f6a19aae78.jpg

2. pusset vekk skarpe kanter, og avrettet litt etter kuttingen.

6c94f6a8fe.jpg

3. kappet av 2stk 50mm biter av et 30mm massivt aluminiumstag til å lage håndtak av, filet ned midten på den, for at tverrøret skulle ligge stabilt nedi ved sveising.

th.6e28da13ae.jpg

4. borret i andre enden av den til og feste på innsiden av lokket på grillen, og gjenget opp selvfølgelig.

th.8dd4097dfd.jpg

5. Sveiset på "ører" til og støtte grillristen på. størrelse: 20x30mm.

th.b2bbf975f6.jpg

6. I bunn, sveiset jeg på to 40x40mm firkantrør(også rustfri) som skulle bli føtter. Lengde: ca 400mm.

th.5e7c4fed2d.jpg

7. laget ramme til og stive av grillristen som jeg legger oppå di ørene jeg tidligere sveiset på. Brukte 20mm flattjern til dette.

th.2948339f10.jpg

th.ae420bb991.jpg

8. sveiset sammen håntaket, pusset sveisen, og monterte det på. poppet også hengsler fast på baksiden av grillen, så lokket er nå hengslet.

th.5a5c49cd25.jpg

9. her ser du grillen med risten i, og lokket oppe. om en ønsker, kan man sikkert montere en kjetting i lokket, så lokket ikke må ligge helt over.

th.058e2de8a3.jpg

10. sveiset risten i midten av rammen jeg laget, så pølser ikke kan trille ned i grillkølet. en annen mulighet, er og henge opp risten i en kjetting over grillen/bålet for og tørke votter, luer, sko, e.l.

 

 

beklager litt mørke bilder, men hadde kun med meg mobilkamera denne dagen. Håper dere skjønte/så fremgangsmåten.

 

håper å se flere sånne griller inne her :D

 

Buttolo..

Link to comment
Share on other sites

Knallbra grill det der!

Har en helt lik selv, laget av en god kompis for meg.

Eneste "minus" er at grillen er diger, så det kan være greit med et par skillevegger man kan ha under rista.

Slik kan man dele inn grillen i varme og mindre varme soner, slik at man kan grille både direkte og inndirekte.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...