Jump to content

Meopta retikkel X-Plex II


alfa

Recommended Posts

Har en stund tenkt på å kjøpe en Meopta Meostar R1 4-16x44 Tactic men synes Z-Plex retikkelet er for grovt. (Mil-dot er ikke aktuell).

Nå ser ser jeg imidlertid at den blir levert med retikkel Z-Plex II. På bildet ser det ut til at den er tynnere. Er det en ny retikkel for 4-16x44? Er det noen som gi noen flere opplysninger eller har sammenlignet den med den vanlige Z-Plex?

Link to comment
Share on other sites

Ja, det ser absolutt slik ut.

Får bare håpe, hvis jeg bestiller en, at den blir levert med den nye Z-Plex II og ikke den vanlige som den ble levert med tidligere. Kunne vært greitt å sett den i virkeligheten, men kikkerten er dessverre ikke vanlig lagervare i våpenbutikkene.

Link to comment
Share on other sites

Nei stemmer at de ikke i utgangspunktet tas inn til norge. Ser ut som det er relativt stor forskjell på de to retiklene. Får håpe du får det nye da :D

 

Har selv samme kikkert med mildot, og er godt fornøyd med det, men z-plex 2 ser bra ut :wink:

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar, larsft!

Spent på å høre hvordan du ellers er fornøyd med kikkerten.

Jeg har hverken sett eller prøvd den i virkeligheten.

 

Bare hyggelig :D

 

Da jeg valgte kikkerten var det flere ting som gjorde at jeg valgte tacticalen. For det første var jeg nødt til å droppe kikkerter som kosten mer enn den (Zeiss og liknende var dermed uaktuell). JEg ville også ha høy nok forstørrelse slik at jeg både kunne bruke den til litt prikkskyting på banen, men samtidig ha en god jaktkikkert. JEg jakter mest sel og fugl, så da var 4-16 x perfekt. Jeg ville også ha skikkelige tårn, der det er mulig å nullstille. Jeg var også avhengig av at det var deksel på tårnene slik at jeg ikke risikerte at jeg kom borti justeringene.

 

Så over til erfaringene:

 

Forstørrelsen er jeg meget fornøyd med til min type jakt. Til bane kunne jeg tenkt meg enda høyere forstørring, men funker egentlig greit nok. Klikkene er meget presise, og veldig mye bedre enn på den forrige utgaven av tacticalen. Denne hadde lite markerte klikk, og heller ikke deksel som dekket over justeringsskurene.

 

Når det gjelder selve optikken så synes jeg denne er veldig god. Kikkerten er klar og fin, og jeg har ikke hatt noen problemer med at lysgjennomgangen er for liten. når dette er sagt så kunne jeg gjerne tenkt meg litt større synsvidde i kikkerten på litt høyere forstørringer (8x->), men er egentlig ikke noe problem. Paralaksejusteringen fungerer også godt, men skulle egentlig ønske at denne satt som eget tårn, da det er litt knotete når man har butler creeks på, men igjen ikke noe stort problem.

 

Mildot retikkelet synes jeg fungerer godt både til jakt og bane. Har ennå ikke lært meg skikkelig opp på bruk av mildot, men planen er at dette skal gjøres i fremtiden. Fordelen med dette retikkelet er at det er tykt nok til bruk på den type jakt jeg bedriver, samtidig som det er smalt nok til å skyte på klistrelapper på 100 m (dette er viktig spør du meg).

 

Så alt i alt anbefaler jeg denne kikkerten på det varmeste, men ville tenkt meg om to ganger dersom jeg skulle jaktet primært på elg eller hjort. Ser for meg at synsvidden da blir for liten, og forstørrelsen for stor.

 

mvh

 

lars

Link to comment
Share on other sites

Takk for et utdypende svar!

Bruksområdet for meg er baneskyting og jaktfelt og valget står egentlig mellom en Zeiss Conquest 6,5-20x50 og Meopta 4-16x44 Tact.

Begge har sine fordeler og ulemper. Tror nok det blir Meopta'n. Må bare få full klarhet i hvordan Z-plex II er i virkeligheten. Har sett litt bort fra Mil-dot fordi jeg tror søkerbildet blir litt rotete for vanlig prikkskyting på 50-200m. Mulig jeg må revurdere det etter å ha lest din erfaring.

Det som taler for Conquest'n er x20 forstørrelse og sidejustering av parallaks. Minus er pris og usikker garantiordning (ikke godkjent av Zeiss Norge har jeg hørt).

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg nettop vært i kontakt med innehaveren i Sarpsborg Våpen som forhandler Meopta.

Han beklaget at han ikke hadde 4-16x44 inne, og han var selv usikker på denne

Z-plex II. "Jeg bestiller en så får vi se hvordan den er", konkluderte han.

Maken til service; sier jeg.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Meopta'n kom like over påske og jeg reiste til Sarpsborg for å ta en titt på den.

Jeg likte den straks. Meget klar og med passe tynne stolper i det nye z-plex retikkelet, tårn med markerte fine justeringer og parallaksfri avstandsinnstilling ned til 10m.

Og prisen hos lokal forhandler, ikke dyrere som hos nettforhandlerne som importerer direkte.

Nå har jeg prøvd den på banen på forskjellige hold, og jeg er meget godt fornøyd.

Hvis jeg sammenligner har jeg et ganske godt grunnlag.

Jeg har hatt Zeiss V 2,5-10x50 som jeg solgte p.g.a. for liten forstørrelse.

Den var god, men etter mitt skjønn ikke bedre enn Meopta'n på de områdene jeg vektlegger, snarere tvert imot.

Videre har jeg hatt tilsvarende Leopold VXIII 4,5-14x50 - klart dårligere.

En Nikon 5-20x44, også dårligere, men bedre enn Leopold.

En Zeiss Conquest 4,5-14x44 (som jeg har på en anne rifle) - meget bra. (Conquest 6,5-20x50 var faktisk nå alternativet)

Jeg understreker at sammenligningen selvfølgelig er mine erfaringer og vurderinger og bruksområdet mitt er ikke jakt.

Hører gjerne fra andre også, om erfaringer med Meopta Meostar 4-16x44.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...