Jump to content

Jaktfeltinfo på Portalen?


Frost

Recommended Posts

Jeg har lenge hatt ett ønske om å hive meg med på ett jaktfeltstevne, men pga. at det her jeg bor er liten tradisjon med sånne stevner, så har jeg ikke hatt noen mulighet for å delta på noe slikt. Siden jeg er avhengi av å reise noen mil for å delta på jaktfeltstevne så kunne jeg tenkt meg å være litt bedre forberedt før jeg tar turen. Har også forstått det slik at det er flere kammer-ater som har det samme problemet.

 

Så da er mitt spørsmål: Er det noen av dere erfarne jaktfeltskyttere som kunne tenke seg og skrive en liten artikkel om jaktfelt, og få det postet på kammerets portal (hvis mulig). Da tenker jeg på en enkel innføring i regler, forskjellige grupper, skiver, avstand, tid etc. Kort sagt det grøfste for å kunne ha en viss peiling på hvordan dette foregår, så man har ett litt bedre utgangspunkt når man tropper opp som fersking på ett slikt stevne.

Link to comment
Share on other sites

Jaktfelt består av flere klasser,jeger klasser-og sporter klasser-vetran-og yngre -dame.

det er 6 hold og 5 skudd på et stevne(30skudd)

skytetid er 2min(god tid)

det skytes ligg-sitt-stå, etter som hvilke hold og figur det skytes på, Det er en formel som blir brukt her.

du kan velge høyere skytestilling en den som er på holdet. Det regnes innertreff og yttertreff-bom-og poeng hvis det er poengskive det skytes på(dette gjelder ikke alle poengindelte) Vekt på våpen i jegerklassene er 4,5kg og 9x kikkert.

det skal opplyses avstand på holdet,og det står den figuren som skal skytes på ved standplass.

og en standar skytekomando blir gjort(klart og tydelig) Dette er bare litt grovt skrevet,Men sjekk terminlista og ta med ammo så får du nok ilddåpen gjort

Link to comment
Share on other sites

Takker for info pettern :)

Hvordan er det når man har kikkert som er over 9X i forstørelse, kan man ikke stille på stevne med den kikkerten da, eller er det nok at man stiller den ned til 9X og f.eks setter en tapebit over justeringen?

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar.

Jeg fant en liten reportasje i siste nummer av Jakt, der det var en enkel og grei innføring om jaktfelt. Fant også endel info på jaktfelt.com som var nyttig.

 

Ett lite spørsmål til: Er jaktfeltstevne og jegerfeltstevne det samme?

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar.

Jeg fant en liten reportasje i siste nummer av Jakt, der det var en enkel og grei innføring om jaktfelt. Fant også endel info på jaktfelt.com som var nyttig.

 

Ett lite spørsmål til: Er jaktfeltstevne og jegerfeltstevne det samme?

 

Det er det samme.

 

Og rund ditt område var det skytterlagene som arrangere jaktfelt og da var det noen som også kalte det for jegerfelt. Det er vel rund 1997-98 det ble slutt for skytterlag og arrangere jaktfelt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...