Jump to content

Ettersøks-sele til PBGV!


Griffon

Recommended Posts

Hei!

Skal nå begynne å trene unghunden for godkjenning på ettersøk!

Jeg prøvde noen forskjellige seler på den forige hunden min (PBGV det også, vi ble godkjent :) ).

Men ble aldrig helt fornøyd. Enten var det med ett bånd på tvers over brystet, de satt ikke godt nok så bikkja kunne tråkke ut av den når vi paserte gjennom kratt etc.

Ha også prøvd "Jægerens Kombisele", men den syntes jeg gir feil "trekkvinkel" mellom hund og bånd.

Er det noen der ute som har noe og anbefalle?

Hva bruker dere? Er det noen leverandører som har noe som passer en PBGV?

 

Mvh.

Griffon

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fler seler av denne typen til mine petiter, passer perfekt både til ettersøk, ski og sykkel trening

14.JPG

Gå inn på http://www.norskhundeutstyr.no/butikk/.

Om du skal ha sele, så ring å si det er til Petit, er det tispe så passer 11 er det hanne så tar du 22. Har disse str å de passer til mine hanner og tisper når de er utvokst. Du kan stille inn en del, så de passer sånn tåelig til unhund. Selen er ganske lik den du har forsøkt, men trekk punktet er andeledels og passer Petiten perfekt :D Det eneste jeg anbefaler om du har hund i pels som du skal stille, er å tape/sy ringfestet så det ikke kan flytte seg sidelengs da dette sliter pelsen bort å du får fort et hakk i pelsen over skulder bladet

Link to comment
Share on other sites

Det er uråd med å finna ein ettersøkssele som passar alle hundar.

Sjølv gjer eg det slik: Kjøper reimar i ein klatrebutikk og skeddarsyr selen til hunden min.

Ofte er det små justeringar som eg må ta att, men har eg først fått ein sele på plass så er det klart for fleire.

På selen syr du på refleksband som står ut.

 

5vadxw.jpg

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar :)

Petit: Er det den de kaller Dachs-sele i størelse 22 du bruker?

 

Det er jeg ikke sikker på, men har altid ringt å bestilt og da har jeg bare sagt at jeg skal ha til petit, hanne el tispe Og det er de str jeg har. Bestilte akurat 4 stk, 2 til meg og 2 til noen venner. Gikk 2 dager, så lå selene i postkassen med giro :D Rask levering og en rimelig pris :D

M

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Mitt tips: Bestill en lærsele fra firmaet Brødrene Flaarønning (du finner dem via opplysningstjeneste og sikkert på Gule sider også - er ikke mange andre med det navnet...), de er i Trøndelag. Den har en bukplate under, derfra går den med to reimer rundt kroppen på hunden og to fører fram i bringa, opp på siden av halsen og alle fire festes på toppen. Dermed blir det ingenting som ligger mot strupen - den perfekte ettersøkssele. Jeg har elghund, men de lager mange størrelser, kanskje også spesialmål.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...