Jump to content

En link til Ingstad.


Robinson

Recommended Posts

n697283670_155586_4752.jpg

 

For de som måtte være interessert. Dette bildet er tatt oppe på Ingstad Mountain i Alaska. Og jenta på bildet er barnebarnet til Alusuq , som Ingstad kaller "sin lille venninne" i boka Nunamiut.

Skulle ønske det var jeg som var der og kunne tatt ett slikt bilde.

Link to comment
Share on other sites

Åå enda en Ingstad leser :D

Har lest flere av hans bøker mange ganger, men jeg har ikke alle.

Visste at ett fjell ble oppkalt etter Ingstad, har vært å googlet på flere av stedene han var, både i North-Territory og de sørlige steder som New Mexico på kart.

Måtte ha vært en spennende tid og epoke han opplevde, også en trist en, når det gjaldt indianernes skjebne.

Disse vile naturmennesker som ble satt i reservat, som mistet sine leveområder og levesett.

Den siste Apache var noe trist, mener jeg så for noen 10-år siden bilder med ca +/- 10 Apacher avbildet, de ble funnet i ett fjellområde i slutten av 40-tallet mener jeg.

Link to comment
Share on other sites

Ingstad er født i Meråker. Drev advokatpraksis på Levanger et par år før han reiste til Kanada (les Pelsjegerliv). Jaktet mye i fjellene rundt Levanger mens han jobbet der.

 

Når det gjelder skjønnlitteratur om jakt, fangst og friluftsliv så syns jeg Ingstad er uslåelig.

 

Liten bonus: Ingstad var også en dyktik lyriker. Når han studerte i Bergen deltok han på en lyrikkonkoranse på universitetet. Denne vant han, med Nordahl Grieg på en andreplass :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...