Jump to content

Noen som trenger dreibenk med mating for kuleproduksjon?


slektning

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

X2 :!:

Og da helst med "Tosnuc 888" styring på, veldig gode Macro-funksjoner (enklere å lage mange forskjellige kuler med bare et program da...) på den!

Ok, "Siemens 840" eller "Siemens 802" går bra det også...

Men ikke noe med Heidenhain på, pføy...

Link to comment
Share on other sites

Jeg kunne ikke vert mer uenig med deg!

Skal vere enig i at Heidenhain er litt tung å lære fra grunnen av, men at den nyeste iTNC530 har alt man kan ønske av makroer er det ikke tvil om.

Favorittstyring er OSP200 (Okuma) som har verdens beste dialogstyring med alle ønskelige muligheter og Makino (Fanuc flettet i Makino-NC) er ikke helt borte de heller!

 

Det blir nok et spørsmål om hva man er vant med og hva man er mest komfortabel med,

Link to comment
Share on other sites

Eh, nei jeg kødder ikke...

OSP2000 sto blandt annet på Okuma MCV-16A, mens OSP3000 var av mange reknet som en av de første "halvdialog"-styringene.

OSP2000 ble så vidt jeg husker første gang levert 77-78.

 

OSP1000 hadde bare en linje med "glødetrå-tall" og vribryter for å skifte mellom forskjellig info.

Dvs. man kunne se bare en akse av gangen, og all inskriving av koordinater måtte skje i tusendeler, den kunne ikke ta komma i blokka. Bakdelen med denne var at loophastigheten i PCU-en var svært treig, og derfor måtte alle buer kjøres med uforholdsmessig sein matning for ikke å få hakkete overflate.

 

Hvilket veddemål var det du tenkte på da?

 

Til dere andre, beklager denne avsporingen i forhold til emnet...

Link to comment
Share on other sites

Mazatrol 640! det er desidert favoritten når det gjelder dialogstyringer :) har forsovidt ikke så mye erfaring med annet en mazatrol innen dreiing. Men jeg syntes mazatrol 640 er betydlig bedre når det gjelder fresing også, værtfall i forrhold til heidenhain.

Link to comment
Share on other sites

Mazatrol 640! det er desidert favoritten når det gjelder dialogstyringer :) har forsovidt ikke så mye erfaring med annet en mazatrol innen dreiing. Men jeg syntes mazatrol 640 er betydlig bedre når det gjelder fresing også, værtfall i forrhold til heidenhain.

Her vil jeg driste meg til å si at jeg er, på enkelte områder, uenig...

Dialogstyringer har sine fordeler, særlig hvis man skal lage program fort (og man "knoter" for mye på en ISO-styring...).

Men, en dialogstyring må man jobbe mye med for å slippe alle de "unødvendige" bevegelsene som gjerne følger med de faste syklusene. Disse "unødvendige" bevegelsene påvirker veldig godt produksjonstiden i negativ rettning, og da særlig på deler som i utgangspunktet har liten gjenomløpstid (kuler er vel et godt eksempel på dette.).

Nå kan de fleste dialogstyringene (både Mazatrol og Heidenhain) programeres i ISO-modus, men da er vitsen med ei dialogstyring (på akkurat dette området) litt borte.

En ISO-styring med gode editeringsmuligheter (og gode macrofunksjoner) er de fleste dialogstyringer overlegne (mener jeg...) når det gjelder produktivitetskostnader med tanke på gjenomløpstid pr. del (hvis man ikke jobber mye på siden av dialogen, vel og merke...)

Her på huset er det en person som sitter å lager program til de fleste maskinene (EdgeCam), og ved flere anledninger har vi "konkurert" om hvem som har klart å lage en del først, og hvilke program som fungerer best. Da har jeg stått og laget program direkte på styringa (Tosnuc888), mens delen har blitt "innkjørt" og optimalisert.

Ofte er jeg ferdig på nesten bare halvparten av tida som programøren klarer det (og da rekner vi selvfølgelig med "innkjøringa" i maskina, som han også gjør selv).

De gangene jeg bruker lengre tid (eller ikke hiver meg på jobben i det hele tatt...) er når det er mange "innviklede" geometriske former som verktøyet skal gjøre. Da tenker jeg på 3d former med 3d-verktøyoffsetter, ikke på "vanlige" konturer.

 

Men bevares, dialogstyringer er gode for enkeltdeler eller "små" serier. Men krever for mye (i forhold til ISO) når det skal optimaliseres på store serier (eller "avanserte" deler i "mellomserier").

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Der er jeg ikke uenig med deg, men som jeg sier, av det bedre når det kommer til dialogstyringer. Der jeg jobber så er det snakk om små serier på 5-10 og mange tusen forskjellige deler, mye programmering og forrandring på deler. Under sånne forrhold så vil jeg si at dialog styring er det mest kostnadseffektive. Vi har blandt annet kjøpt inn en ny Kiheung RT1000 som er en stor bedfres med vribart bord og fresehode. Det er en treg maskin med lange avstander, og tregt verktøyskift, men vi tar det igjen på antall oppspenninger, det er det vi sparer penger på, ikke program og syklustid ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...