Jump to content

460 Watherby Magnum


9,3x62 SL

Recommended Posts

Har vurdert å anskaffe en 460 Weatherby Magnum.

 

Vet egentlig ikke hvorfor, men det blir vel muligens Afrika en gang :D

 

Dette kaliberet skal visst ha en sinnsyk utgangshastighet, selv om det er en jævlig tung kule.

 

Dette var jo regnet som verdens kraftigste jaktkaliber før i tiden...

 

Kan tenke meg at det blir en god del rekyl i en slik :roll:

 

Fordeler, eller ulemper ved dette kaliberet? :roll:

 

Her står det vel noe om kaliberet:

 

http://images.google.no/imgres?imgurl=h ... G%26um%3D1

 

Står en slik hos den lokale våpensmeden. Han skal ha 12.000 for børsa.

Link to comment
Share on other sites

Energi i massevis, i begge ender! :mrgreen:

 

"Magnumenes Magnum" :wink:

 

Enkel å lade, og å få til å gå godt (hvis du klarer å holde i). Det går mye kru, men det er ganske grei pris på kuler for trening.

De hastighetene som Weatherby selv påstår er så og si umulig å oppnå med vettug trykk, men oppunder 800m/s med en 500grainer holder i massevis. :wink:

Egnede kruttslag, i norske hyller:

N160

N150(med bruk av 600grs kuler)

N560

MRP(N15)

204

Ladevekter på alt mellom 110grs til 125grs. :D

Link to comment
Share on other sites

Har skutt med 460 WM en gang på bane og det var ikke særlig behagelig, men morro. Den sparker mye raskere enn .50 BMG patronen og dermed så oppleves rekylen også mye hardere. Skal du ha en rifle med denne diameteren så blir også vekten høy. Med god optikk på toppen i tillegg er du raskt oppe i en ubehagelig vekt med tanke på at du eventuelt skal bære med deg våpenet.

 

Som morrofaktor er kaliberet absolutt på topp, men til jakt ville jeg heller valgt 375 H&H om du trenger noe med ekstra futt i.

Raske utgangshastigheter er heller ikke alltid det beste med tanke på jakt og terminal ballistikk (effekt i dyret).

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Jeg kjøpte en 460WBY med omentrent samme tanker som deg. Har jo ikke behov for et slikt kaliber men du verden hvor morro det er å skyte med 8)

 

Har nettopp begynt å teste forskjellige kuler og krutt, se min post her; viewtopic.php?f=17&t=16683

 

Har ikke testet presisjon enda, men det kommer en oppdatering når jeg kommer hjem fra jobb om ca 3ukers tid.

 

 

 

 

Remy

Link to comment
Share on other sites

Den sparker mye raskere enn .50 BMG patronen og dermed så oppleves rekylen også mye hardere.

 

Hmmm..?? Jeg er redd du sammenlikner epler og poteter her nå.

Jeg har da skutt mye med 460 og noe med 50 BMG, og kan, uten å tenke mere på det, være enig med deg. Hvis jeg setter de to aktuelle våpnene ved siden av hverandre.

Men......... det er et par faktorer her som gjør at det blir slik.

Min 460 Wby veier i overkant av 5kg. og har IKKE rekylbrems!

En Barret, som jeg skaut med, veier vel nærmere 15kg(ca. vet ikke sikkert vekten på denne), og HAR rekylbrems!

Jeg mistenker, uten å vite selvfølgelig (arrester meg hvis jeg tar feil), at du kanskje har skutt med en original Weatherby MKVI med rekylbrems på, og kanskje en Barret. Hvis det er tilfelle, så er nok din rekylopplevelse riktig.

Men......ta disse patronene, legg dem i samme vekt rifle, uten rekylbrems, så tror jeg du får en annen opplevelse av rekyl, og i allefall 50 BMG. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...