Jump to content

Star Baikal MP-43 i 12/76 og high performance stål patroner?


Apollo

Recommended Posts

Er det noen av dere som vet om nye Star Baikal sideliggere i 12/76, kan skyte High Performance stålpatroner?

 

Jeg spør siden jeg gjorde en forunderlig oppdagelse da jeg leste gjennom manualen som Baikal har på hjemmesiden sin.

 

Produsentens info om MP-43

Manual til MP-43 som ligger på produsentens hjemmeside: load user manual Første del er på russisk, deretter en engelsk versjon.

 

Fra siste del av kapittel 4 i manualen:

The shotguns having a 76 mm chamber can

handle any ammo with a shell length of up to 76 mm

(60; 63,5; 65; 70; 73 and 76 mm), including

shotshells with marking "Max. 1050 bar" or with

prescription "For a weapon proofed by 1370 bar".

 

Det rare er at det som står i tabell 1. kan tolkes som at brukstrykk er max 900bar.

Mean value of max. service gas pressure 12/76 - 90 MPa.

 

Det jeg lurer på er hvilken trykk-merking er det å finne på nye Star Baikal MP-43 hagler i 12/76?

 

Kan nevne at C.I.P. har en standard de kaller high performance, med brukstrykk på 1050 bar. Og prøvetrykk på 1370 bar.

 

Jeg eier ikke noe hagle fra Baikal, men vurderer sideliggeren. Er også klar over at ved bruk av stålpatroner, så må choke/boring med 1/2 eller åpnere brukes.

Link to comment
Share on other sites

90MPA er alle baikaler testet til. Men de som blir solgt av g-sport er trykktestet og godkjente hos de til skytinga av stål. Andre leverandører gjør ikke dette men selger samme våpen så jeg hadde nok skutt med stål i den. Pluss dette er ei børse til 3000kr så skulle den bli slitt pga av trykket så er det ikke mere penger tapt enn det ei dyr hagle taper seg etter du har kjøpt den og prøve skutt den :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...