Jump to content

Tanker om våpen for BR


Aircooled

Recommended Posts

Jeg går rundt i svanger. Det gryr en liten benkeskyter inne i meg :D Har vell vært ett langt svangerskap, men grunnet omstendigheter jeg ikke gidder å ramse opp, har ikke mulighetene eller motivasjonen vært til stede, men nå har altså dette benkeskytterfrøet vokst litt til.

Det er vell to retninger innen BR som frister sånn i første omgang. Br 50 og sporter klassen. BR-50 får jeg dekke i ett annet kapittel. Det er sporter klassen jeg trenger litt innspill om.

Jeg har snust litt rundt på verdensveven etter sporter våpen men ikke blitt så mye klokere av den grunn. Jeg tenker litt på å gjøre følgende. Kjøpe en S&L 97 sporter og få ett løp i 6mm NBR til den. Fordelen slik jeg ser det, er at jeg da kan bruke kassa til jakt i tillegg, med andre løp og en KKC stokk. Er jeg helt på bærtur da? Vet at Lakelander har en sporter også, og med løp tilpasset av børsemaker og ei løpsstikke er det også en mulighet.

En tredje mulighet er vell å kjøpe en Sauer 200 og få den kamra i 6mm NBR.

Kikkerter har jeg ikke tenkt så mye på, annet en att maks forstørring må være 20x. Hva brukes rundt om??

Jeg har selvsagt mulighet til å starte i jegerklassen, og skyte med VS'n, noe som sikkert hadde vært mest fornuftig, men la oss nå ikke blande fornuft inn.

Link to comment
Share on other sites

en liten benkeskyter inne i me
6mm NBR

Dessverre så tror jag at Du må ta et flertall valg til her.

 

Hvis Du med BR skyter meiner 100 og 200m så er det kun 6PPC som gjelder.

 

Er det 500m så var det før helgen 6NBR som regjerte men etter å ha sett hva 6,5x47 presterer så er jag ikke helt sikker på om kanskje 6NBR tid er forbi. :?:

 

Her skal jag første som sist forklare meg som inhabil da jag selv skyter 6,5x47. :oops:

 

Hvor møe er Du interessert i å fikle med hylser er vel og greit å tenke over innen.

 

Neste trinn blir å tenke over hvor møe pæng Du kan tenke å bruke. $ er kostbar i dag men vill Du satse fullt ut så er d det som gjelder. Du må da regne med en leveringstid på minst ti månader.

 

Ellers kan Du bygge om en rifle i h.h.t. Ditt forslag til en rimeligere peng og kortere leveringstid.

 

Hvordan det er å jakte med BR stokk vet jag ikke.

 

Uansett valg er Du velkommen in i BR miljøet. Jag kan ikke tenke meg det er en annen type konkurranse sport der man deler med seg av erfarenheter ”konkurrenter” imellom.

 

Jag regner med at noen av de erfarne BR skyter kommer inpå med fler tips. Er og intressant for meg da jag teller på knappene..

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar :D

Jeg tenker vell på både 100 m og 500 meter igrunn. Jeg driver og akkederer med skytterlaget på stord om å få bruke banen deres, mot fullt medlemskap i DFS, for å kunne trene BR, men de er litt skeptiske kan man trygt si.

Nuvell.

Har jeg misforstått litt dette med sporter mon tro? Jeg trodde det var "folkeklassen" jeg, hvor man kunne starte med forholdsvis rimelige rifler. Satt i går og snuste rundt på verdensveven, og de bildene jeg fant av BR sportere, ligna ikke på en S&L sporter for å si det sånn :shock: Er dette også custom våpen, bygget opp fra grunnen?

Så det er 6PPC som er greia altså. Forsåvidt ikke noe problem, annet en det med skyteforming av hylser, som er nytt, men det må vell gå.

Hvor mye penger jeg skal bruke har jeg vell ikke tenkt over, men 20tusen +- noen lapper må jeg klare

Link to comment
Share on other sites

Ok, så jeg var på jordet altså :mrgreen:

Grunnen til at jeg hang meg opp i sporteren var den artikkelen på NBSF sin hjemmeside "4 rifler i en" eller hva det nå var. Syntes det virka fornuftig jeg.

Så veien er å få bygget en dedikert rifle som man kan delta i både LV/HV i, og glemme sporter klassen??

Da blir jo neste spørsmål. Hvor går man for å få bygget den? Må man over dammen, eller finnes det smeder i Norge/norden som kan skru sammen en BR rigg?

@Poacher. Kanskje du skulle skrevet en bok "benchrest for dummies" Jeg hadde garantert kjøpt en

Link to comment
Share on other sites

Ikke helt på jordet, men man (du) må ta et valg!

 

Skal du være med for å hevde deg, eller "bare" være med for at det er gøy? Dette er noe du må ta stilling til selv.

Skal du være med for å hevde deg, så er valget enkelt:

 

Du bestiller rifle fra USA... punkt.slutt

Det er INGEN i Norge jeg ville engasjert for et slikt bygg. Med all respekt for børsemakere i Norge... Men dette er bygg for max presisjon og da er de rett å slett ikke dyktige nok i Norge.

Jeg tenker nå på BR for 100&200 mtr. Her kan du også ha flere piper (6NBR og 6,5x47 f.eks) for 500mtr. Piper bestilles ferdig kamret, gjenget & kronet bare å skru inn i rifla. De sitter med alle opplysninger om rifla de fra produsent, slik at du får utnyttet max av regelverk og vektgrenser.

 

Nærmeste du børsemaker her hjemme for dette er:Stenros på Åland.

 

Om du bestiller rifle fra (klikkbare linker) alle varianter finnes i Norge fra disse 4:

Kelbly's

Borden Rifles

Stiller Action's

Bat Action's

 

Spiller mindre rolle, det er smak og behag. Det finnes flere også... Jeg ville bestillt den komplett ferdig fra USA. Bat må exporteres gjennom Lilja piper. Kelbly, Borden & Stiller har export lisens.

 

Etter bestilling er det bare å smøre seg med tålmodighet, vi snakker fort om 10mnd. Samt forskuddsbetaling av 1000$+/-

Både Kelbly og Borden bryr seg ikke om Norske erhvervelsestillatelsen du får innvilget hos politiet.

De skal ha godkjent import sertifikat fra UD. Samt at du må fylle ut (klikk for link) DSP-83 som du får tilsendt.

Det er KUN den som gjelder før de exporterer. Da det er den som ligger til grunn for export søknaden deres.

 

Nå kommer det sikkert flere som sier at erhvervelsestilatelsen er å betrakte som import tillatelse ovs..... Det spiller INGEN rolle for nevnte firmaer. De skal ha import tillatelse fra UD.... punkt.slutt

 

Vær også klar over at tidligere så kostet det exportøren i USA 150$ når de søkte om export, dette har nå økt til 350$ +++ De har i tillegg fått en årsavgift som ikke ligner "grisen" for å inneha muligheten for export.

Link to comment
Share on other sites

En spennende tråd som blir fulgt med her ifra også :D

 

Syslet selv med litt *benkskyting* på hjemmebane for 20 år siden, men da var det ikke noe miljø for det der jeg bodde. Så det ble så en tuslet litt selv alene på skytterbanen.

Men etter å ha vært å skutt sammen med Nidaros gjengen, så har ting tatt av litt oppe i hodet :D:D

 

Så alle innspill her blir lest nøye :-)

 

Håper dette blir en lang og spennende tråd.

 

Kanskje kunne det blitt to tråder ut av denne, en for dem som satser alt dem har av gryn for å komme på topp av listene. Og en for dem som er med for morro, og vidreutvikler det dem har av utstyr.

For min egen del tilhører jeg sistnevnte gruppe

 

John-A

Link to comment
Share on other sites

Poacher skrev:

Det er INGEN i Norge jeg ville engasjert for et slikt bygg. Med all respekt for børsemakere i Norge... Men dette er bygg for max presisjon og da er de rett å slett ikke dyktige nok i Norge.

 

Går dette på toleranser,erfaring med bygging eller andre forhold.

kan du utdype dette litt nærmere ?

Link to comment
Share on other sites

Går dette på toleranser,erfaring med bygging eller andre forhold.

kan du utdype dette litt nærmere ?

 

Jeg må kanskje utdype dette litt nærmere...

Min uttalelse er med tanke på BR 100 & 200mtr. på internasjonalt nivå. Bygging av slike rifler er sært (min påstand) du må rett å slett vite hva sporten går ut på og hvordan den utøves!

I Norge så er det såvidt jeg vet bare en børsemaker (PI Jacobsen) som har drevet med BR.

 

Hva jeg legger til grunn for min påstand er: toleranser, finish, erfaring osv.... Når man har bestilt ei rifle fra andre siden av Atlanteren. Så sitter de på alle opplysninger om rifla, når du da senere skal ha nytt/flere løp, så er det bare å bestille ferdig kamret, gjenget, kronet osv... Papirmølla kommer i tillegg :cry:

Bare å skru rett i kassa. Du kan bruke de samme hylsene som du har fra før... :mrgreen:

 

Eksempel: Jofla lånte bort ei pipe (6PPC) som var tilpasset hans Stolle Panda til Reidar som har Stolle Kodiak (Stolle er merke, Panda/Kodiak er modell). Løpet passet 100%, Reidar testet både sine egne 6PPC hylser og Jofla's 6PPC hylser... Må også legge til at det er flere år mellom produksjon av disse kassene.

 

Kelbly og Borden har jo da vært med å utforme sporten fra tidenes morgen. Sammen med Palmisano og Pindel, som er P'ene i 6PPC. Jeg har hatt gleden av å møte begge P'ene :D

Link to comment
Share on other sites

takk for gode svar.

Om jeg skal hevde meg eller bare være med for å ha det gøy. Hmm, ja takk begge deler :D Grunnen til at lysten til å starte med BR er at det er morro, men det ville jo vært helt på trynet å si at jeg ikke vil hevde meg. Selvsagt vil jeg det. Men samtidig må jeg lære å gå før jeg løper. Jeg er fortsatt litt usikker på hvordan jeg skal starte. Ideen med å bruke en S&L 97 i sporter stokk er i alle fall dumpet og begravet. Får heller kjøpe en S&L til jakta. Men hvordan vil det være å kjøpe en sauer 200 STR, og få den kamra om til 6mm NBR. Skyte i sporter til jeg blir god nok , og bitt nok av basillen til å forsvare en Kelby eller en Jalonen eller hva det nå blir til. En STR er lettere å kvitte seg med igjen også, uten at man skal sitte igjen med svartepetter økonomisk. Var foresten innom Jaloen sin side og han har noen lekre sportere han gitt, men de koster vell skjorta.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...