Jump to content

kal. 6,5*55 eller kal. 270...?


Stiansen

Recommended Posts

No skal eg ha eit storviltkaliber som eg kan ha heile livet, men så lurer eg på om ka som er best 6,5*55 eller 270 kaliberet. Fordeler/Ulemper kan også virke inn. Tenkt å bruke våpenet på hjort og kanskje litt dvs småvilt. Har også tenkt å ha på ein god kikkert og lyddemper...

Og som sagt blir hjorten jakta på Vestlandet!

 

Kan nokon hjelpe meg litt her eller... *Hint*Hint... :D

Link to comment
Share on other sites

6.5x55: utrolig mange forskjellige kule til trening, veldig få til jakt.

270W: En mengde med både jakt og treningskuler, samt gratis 3006 hylser på skytebanen. Forutsatt at man lader selv.

Har med 60cm og oppover mye mer fart og annslag en 6.5x55.

 

Men du skal sikkert kappe løpet og da er det vel egentlig inge av dem som er brukandes.

Link to comment
Share on other sites

Sammenlign annslagsenergi på forskjellige kalibere. Du finner det f.eks

på Norma sidene og dem fleste andre også.

 

270Win ligger mellom 308 og 3006. Faktisk nærmere 3006.

Den er iallefall vesentlig kraftigere en 6.5x55 som kjøpe ammo.

 

Tror valget er mere et kost spørsmål på ammo, og ikke så mye praktisk.

Skyter du mye og kjøper ammo, så er vel 6.5 det rimeligeste.

 

Skyter du lite og kjøper ammo, så spiller det ingen rolle. Da kjøper man det man trenger når man skal skyte.

 

Lader du selv, så spiller det ingen rolle kost messigt, men det er vel rom

for både lette og tunge ladninger i 270, så bruksområdet er vel i teorien noe større.

 

Jeg har ikke prøvd 270 så jeg skal ikke utale meg for mye, men sammenligner dem ut fra ytelse ihht til datablad. Det blir jo også et spørsmål om hvorfor velger man 270 når den er i ytelse til 308/3006 området.

 

Så svaret er at jeg ikke vet hva du skal velge, men tenker høyt bare.

Link to comment
Share on other sites

Info fra meg som har eid 270W i mange år og skutt mye dyr med 270W

 

Ladedata:

Lakelander 270W standard pipe 58cm.

140 grains X 915- 920m

130 grains Nosler Bt 950m

 

Senderoen 26" pipe

130 grains Nosler Bt 970m (svak ladet)

Barnes x 120 grains 1070m og 1130m (hard)

140 grains X 952m

130 grains sierra 998m (norma 4 moderat ladet)

 

Man har noe mer energi med en 3006 frem til 300m men da drar 270W ifra. Dette pga bedre BC

kuleutvalget og pris i kal 30 er stort og kan kjøpes over alt. Personlig synes jeg ingen løp bør kappes da hylsevolum og krutt bør utnyttes. 308W er vel en av de patronene som er billig og lett tilgjenngelig og som takler korte løp. Dette pga bruk av rasker krutt enn både 6.5x55, 270W og 3006.

 

308W passer også i en kort låsekasse.

Link to comment
Share on other sites

Uansett om man lader selv eller kjøper ferdig, så tror jeg at nesten alle våpenbutikker fører ammo i 270W. Utvalget i treningsskudd er nok ikke like stort, men for meg holder det at de har en type.

Når det gjelder tilgang på ladekomponenter er det nok like enkelt å skaffe til dem begge. De bruker samme krutt, 3006 hylser er like vanlig som 6.5x55 og kuler bestiller man.

Link to comment
Share on other sites

På skytebanen vil du jo finne bøttevis med 6,5x55 hylser, med mindre det er mange aktive skyttere der som også er aktive "hylseplukkere".. .270 win. hylser, med riktig bunnstempel er det nok adskillig lengre i mellom, men du kan jo plukke .30-06 hylser som du presser om....

Link to comment
Share on other sites

Får man tak match prosjektiler til 1,50 kr til 270'n? Finner man prima hylser på banen?

 

Jeg vil tro at norma og lapua hylser er gode nok. Det er bare å samle 3006 hylser. Alle hylser må "formskytes" uansett om det står 3006 eller 270W i bunnen.

 

Det er vel prisen på matchkuler her på berget som er noe billiger i 6.5x55, men det er faktis ikke alle som får de kulen til 1,5kr. Du må nok opp til 2kr og 90øre per sierra 135 grains i 0.277. men når det kommer til jaktkuler har 270W et sort sortemang og velge i både billig og dyrt. Her slår den 6.5.

Link to comment
Share on other sites

Mi første skikkelige jaktrifle var en .270. (Oj det er snart 20 år siden...) Liker kalibret veldig godt. Et "drawback" da var et viste seg være begrenset med fabrikkammo og oppdrive. Fikk tak i Normas 150 og 130 (altfor myke) blyspiss, som ga temmelig middels presisjon. Rem 130PSP var litt bedre. Men-men, die-set ble kjøpt inn, samt flere Norma-hylser. Da ble det en helt annen dans. MRP sammen med Nosler 130BT, Sako 130fmj, Nosler 140AB leverte bra resultat. (Fikk aldri helt dreis på den match-Sierra'en.)

Nå for tiden ser det lysere ut på ammunisjonsfronten, ikke minst da Norma lader 270'en med en 130 jaktmatch/helmantel.

Ville kjøpt et skikkelig parti av de hvis presisjonen var bra og fått gode hylser å lade storviltpatroner som bonus. Eventuellt 500 bulkhylser av bra merke. Til treningsbruk kan "plukk-30-06" brukes, men de får en skjemmende stripe på skulder og blir litt kort i halsen, dessuten er det en del romme og rare kammer ute og går som kan gi ubehagelige overrakelser....

I praksis er nok forskjellen temmelig liten mellom 6,5x55 og .270W. Rett nok fyller en .270 kassen skikkelig og blir litt storebror på alle måter, men forskjellen er marginal: 0,3mm dia. og ca 200fps. Til gjengjeld "bruker" den litt mer krutt, min .270 har ei ganske slank 22" pipe, 60gr MRP gir skikkelig flamme i siktet og løpet blir rimelig fort varmt på banen.

Av praktiske og kanskje litt nostalgiske/patriotiske grunner er 6,5x55'en en favoritt hos meg. Veldig praktisk med høykvalitets ammo. og komponenter lett tilgjengelig, (DFS).

Hjortejakt har jeg ikke noe greie på. men tror neppe den bryr seg så mye om kula som treffer er ei 140gr .264 i 2400fps, eller ei 150gr .277 i 2600fps... Sitter den der den skal blir nok resultatet bra uansett :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...