Jump to content

Kan jeg ha våpen eller våpenskapet mitt hos noen andre?


KennethA

Recommended Posts

Lurer litt på reglene rundt dette. Har søkt litt rundt men fant lite konkret.

 

Kan jeg ha våpenskapet mitt hos min far? Han har stort hus med kjeller jeg kunne satt det i.

 

Eventuelt har jeg lov til å lagre våpenet i skapet til en venn?

 

Kan jeg kjøpe et lite FG-godkjent våpenskap (boltet fast) og legge sluttstykke og ammo i det, og ha rifla gjemt under senga eller innerst i klesskapet?

 

Saken er at jeg bor i en liten leilighet i sentrum, og stedet er egentlig ikke egnet for store våpenskap. Har noen andre gjort dette før?

 

Kan våpen lagres hos politiet?

Link to comment
Share on other sites

Kan jeg ha våpenskapet mitt hos min far? Han har stort hus med kjeller jeg kunne satt det i.
Det enkle svaret: Nei.
Eventuelt har jeg lov til å lagre våpenet i skapet til en venn?
Det enkle svaret: Nei.
Kan jeg kjøpe et lite FG-godkjent våpenskap (boltet fast) og legge sluttstykke og ammo i det, og ha rifla gjemt under senga eller innerst i klesskapet?
Jepp, helt lovlig.
Kan våpen lagres hos politiet?
Aner ikke, tipper det ikke blir noen praktisk løsning om det er mulig å få til.

 

Har du bare ett våpen og det ikke er en halvautomatisk rifle så er det dessuten ikke pr dags dato krav til fg-godkjent våpenskap, men jeg regner med at du visste dette og spurte mtp ny våpenforskrift som er på trappene?..

Link to comment
Share on other sites

En bekjent søkte i sin tid om ervervstillatelse for en pistol, som den ærlige personen han er krysset han av for at han ikke hadde våpenskap og fikk føgelig avslag. Etter avslaget spurte han våpenkontoret det han hele tiden hadde tenkt: om han kunne oppbevare våpenet i sin fars våpenskap (de har forskjellig bosted) inntill han hadde fått anskaffet seg skap selv. Han fikk til svar at det var uproblematisk. Moralen er: spør politiet om du kan oppbevare våpen hos andre. Få gjerne en eventuell tillatelse skriftlig nedtegnet.

 

Forøvrig er det bra nok å oppbevare vital del i godkjent skap. Resten av våpenet kan oppbevares uten hemninger.

Link to comment
Share on other sites

Har du bare ett våpen og det ikke er en halvautomatisk rifle så er det dessuten ikke pr dags dato krav til fg-godkjent våpenskap, men jeg regner med at du visste dette og spurte mtp ny våpenforskrift som er på trappene?..

 

Jepp. Derfor jeg skal kjøpe skap før første våpen. Like greit å være føre var.

 

Ellers, Tusen takk for svarene begge to. Plutelig ble jeg myyye klokere.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...