Jump to content

Sør Afrika - Tips til PH'er og trackere - Pakkeliste - Div


tarlokar

Recommended Posts

Reiser til Eastern Cape nå til helga, og lurer litt på diverse greier.

Hva bruker dere å gi til PH'er/guider/trackere i tips?

Drev på å pakket til turen i kveld, og fant mye klær/jaktklær/sko som ikke blir brukt lengre.

Vil ikke dette være greit å gi som en del av tipsen?

 

Noen som har forslag til pakkeliste?

 

Vil det være brukt for en tynn, lett jakke for bruk tidlig morgen og på kveldene?

Hva slags fottøy, joggesko eller lave, lette fjellsko?

 

Takker for alle tips og innspill!

Link to comment
Share on other sites

"Hva bruker dere å gi til PH'er/guider/trackere i tips?"

 

Kommer noe an på hvor fornøyd du er :) , men USD 30-50,- pr. dag til PH, kan være et utgangspunkt. Trackere/kjøkkenpersonell: USD 5,- pr. dag til hver av de.

 

"Drev på å pakket til turen i kveld, og fant mye klær/jaktklær/sko som ikke blir brukt lengre.

Vil ikke dette være greit å gi som en del av tipsen?"

 

Nei - men i tillegg til tips - vil det bli satt pris på :) .

Link to comment
Share on other sites

Vil det være brukt for en tynn, lett jakke for bruk tidlig morgen og på kveldene?

Hva slags fottøy, joggesko eller lave, lette fjellsko?

Eg hugsar ikkje kva sko eg brukte, men eg hadde gløymt å ha med litt tjukke sokkar. Tynne sokker var ikkje noko sjakktrekk. Eg hugsar Magnumlars brukte vanlege norske militærstøvlar (M77 dei heiter?) med ullsokkar og han var strålande fornøgd med det. Elles var det lett antrekk for min del. Lang bukse og skjorte og så brukte eg ein vest. Og ein hatt. Ein lett jakke er absolutt greit å ha med. Det kan vere rett så kjøleg om morgonen. PH'ane gjekk mykje i shorts og hadde også ein tynn fleecejakke. Av og til blir det litt kravling og det er greit at kleda tåler det. Eg fekk litt blodige albogar etter "leopard crawl" da eg skulle skyte impala med revolver. Og så er det veeeldig greit å ha med ein Leatherman for å fjerne torner som set seg fast i sko og klede. Det var jævleg med tornebusker enkelte plassar... Generelt så trur eg ikkje ein treng å ha med så veldig mykje klede. Det går også an å kjøpe ting der nede.

Link to comment
Share on other sites

PH = 25-50 us per dag

Trackere = 50 rand per dag

Skinnere = 50 rand per dag

Kokk = 50 rand per dag

Cleaning lady 30 rand per dag

gardenboy 15 rand per dag

ellers så pleier vi alltid å ha med ekstra klær,sokker,bukser,caper etc.... til å gi til tracker,skinnere og slikt i bonuser og gjerne kniver til skinnera (bygge kniv 30 kr :wink: )

ellers så har jeg alltid med noen fotballer til unga i campen og litt snop!!

lykke til m turen. P:S det er bare tull å dra med for mye jaktklær da det i de fleste campene er daglig vaske servise og da trengs det ikke mye klær så ta med 2 av hvert og det er nok .Jeg har alltid brukt shorts og ph skjorte på mine turer og litt skrubbsår blir det men jeg anser det som mye deiligere å ha minst å slepe på :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

I og med at jeg må ganske nær når jeg jakter - og må krype endel - har jeg funnet ut at det er kjekt å ha en bukse med knepads (slik som murerene bl.a. bruker).

I tillegg til at jeg kryper en del - er det ofte at jeg blir stående på knær i lang tid også.

 

Av skotøy varierer jeg mellom M77 og joggesko.

Langermet skjorte foretrekker jeg også.

 

donner oppgir tips til PH i USD - og til de andre i Rand.

 

Det er et godt poeng å ta med seg - da det er enklere for de andre å benytte lokal valuta.

Link to comment
Share on other sites

Som sagt benytta eg den gode gamle M77 militærstøvelen med strikkasokkar innvendig. Det var nokon som rista på hovudet av strikkasokkar i afrika, men dei gjer til at det blir meir luftig i fottøyet. Eg blir veldig fort klam på føttene, men med denne kombinasjonen var eg tørr dagen lang. Eg brukte langarma skjorte og bukse som eg stappa ned i støvlane.På denne måten unngår ein at flått og anna faenskap kjem seg under buksa.

 

På ein tur til Namibia brukte eg joggesko, men syntest ikkje det var noko særlig. Mykje lettare å skrape seg opp på busker og kratt.

 

Ellers vil eg anbefale deg å ta med hanskar. Greit i områder med tornekratt, og ikkje minst for å beskytte hendene når desse ligg mellom børsa og steinete underlag ved skudd

Link to comment
Share on other sites

tarlokar :

Refererer til en annen tråd du skriver: "Får ordnet alt via dem,"

 

Da skulle du vel kunne få svar på dine spørsmål :) .

 

Hehe :D

Tar den...

 

Tenkte bare det var greit å høre hva andre brukte å gi i slike tilfeller.

Fikk fra agent opplyst 10% av dagraten. Om man ville fordele det selv, eller gi alt til big boss, og ba han om å dele litt med de andre, det fikk vi gjøre som vi ville.

Link to comment
Share on other sites

Og har du jenter i huset heime, så finst der heilt sikkert masser av avlagt tøy etter desse,

kanskje knapt brukt.

 

Ifjor nytta eg høvet til å rydda litt i skapa til konemor og døtrene ( jada, med god hjelp!)

toppa opp bagasjen med så mykje som vekta tillet, og gav det til damene på kjøkkenet på

lodgen. Stor suksess!

 

Sidan der finst damer i diverse vektklasser så overlet eg prøving og fordeling til dei internt..

om nokon skulle tru noko anna ...

 

methusalem

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...